2010 Tanzania

Reisverslag

Foto en Video

Samenvatting

Woensdagmiddag zijn we na een lekker ontbijt te mol met de trein richting zaventem vertrokken. Alles was vlot verlopen en onze medereizigers kwamen al na een half uur ook aan. Bij de incheckbalie bleek echter dat iemand een oud pasport bij had, dat was reeds 5jaar vervallen. Holderdebolder hun chauffeur opgebeld en thuis het juiste paspoort gaan laten halen. Al na driekwartier waren alle documenten er. Natuurlijk waren onze plaatsen op de eerste vlucht niet meer samen. Na een hapje en een drankje zijn we naar de gate gewandeld. Daar bleek dat de vluchten naar engeland vertraging hadden. Met bijna een uur vertraging zijn we dan vertrokken. Onderweg was het heel slecht weer waardoor we meer dan een half uur moesten blijven rondcirkelen. Ondertussen werd het spannend voor onze connectievlucht. Die ging binnen het half uur vertrekken. Na de doaune bleek dat onze vlucht al op ,flight closing, stond. Lopen, lopen. Maar toch ons vliegtuig niet gemist.

Na een vlucht van bina 9uur kwamen we uitgerust in Tanzania aan. Zoals te vrezen was onze baggage er niet bij. Dus papieren invullen en,... Een beetje gaan winkelen. Hopelijk zijn de valiezen er op vrijdagavond. Onderweg gestopt voor enkele t-shirts, onderbroeken, sokken,. Dan op weg naar MIKUMI nationaal park

Na onze winkeluitstap zijn we dan vertrokken voor onze eerste vakantie in Afrika, Tunesië en Egypte tellen we voor de gemakkelijkheid niet tot Afrika. De eerste indrukken zijn zoals zoveel grootsteden. Druk, rommelig en slechts een weg van en naar de stad. Grote vrachtwagens, samen met brommers, versleten wagens moeten af en toe problemen geven. Wat je dus ook regelmatig ziet. Normaal gingen we rond de middag in het wildpark aankomen maar inclusief onze winkelstop werd dit snel later. Onderweg reeds de eerste dieren gespot. De gelukkigen waren, giraffen, olifanten en sommige vogels. Het is dus echt, deze bestaan niet alleen in de zoo.

Na enkele fotostops kwamen we in Mikumi aan. Mooi park, mooie accomodatie, nieuwe toiletten , maar geen water, dus opieuw zijn ze overgeschakeld opde oude vuile toiletten, is dit op zijn afrikaans? Bij aankomst in de lodge, snel een hapje gegeten om dan op gamedrive te vertrekken. De lodge op zich is wel leuk, het zijn immers luxe tenten, voorzien van electriciteit, tot 22u30, en van een douche, wc, lavabo, best wel gezellig. Tijdens deze korte gamedrive trip weer enkele exemplaren gezien.

Wat wel opvalt is de extreme droogte, niets ziet er eigenlijk groen. Tijdens het douchen had Mia de hoofdprijs, een scorpioen va een 5-6 cm in de douche, terwijl ze aan het douchen was. Met de hulp van een lokale is de scorpioen verietigd, hij heeft staart en lichaam gescheiden, het gif zit immers in de staart. 's Avonds nog een buffet gehad, simpel maar lekker. Nadien toch maar op tijd in onze kamer, tent, hut gekropen. Niettegenstaande wij vrij veel geslapen hadden weegt een vliegtuigreis toch altijd door. De slaap vatten was niet zo makkelijk. De tent wapperde vrij intens.

Donderdagmorgen

weer kunnen kiezen uit een heel gamma kledij. 3 t-shirts en 1 broek, onze valiezen zijn er immers nog steeds niet. Als alles meezit zijn de valiezen voorzien voor vrijdag. We zullen er maar niet te hard van wakker liggen. Het is vakantie en we kunnen het toch niet versnellen. Na een engels ontbijt met ei, spek en bonen en tomaten vertrokken we op gamedrive.

In de voormiddag was de fotovangst vrij beperkt, simpele vogels, impala's , later aangevuld met zebra's, één van mijn favorieten. Nog een tijdje later hebben we de eerste van de big 5 gezien: de olifant, met kai mook, de babyolifant.

Onderweg naar een waterpool hebben we nog gieren,vogels en waterbokken gezien. In de waterpool zelf lag een nijlpaard te zonnen. Dit gevaarlijke dier is nr2 van de 5. Tussen de 2 drives waren we vrij, zwemmen is echter geen optie als je geen valies hebt. Na een beetje ingedoezeld te zijn vertrokken we voor een namiddaggamedrive. Hier hadden we meer geluk, een heel kudde buffels, samen met olifanten. Zebra en olifant hebben we regelmatig gezien. Samen met de groep hebben we dan nog ons avondeten gehad.

Vrijdag

rond 8u30 zijn we vertrokken voor een lange dag jeep rijden met onderweg slechts één bezoek. De natuursite ISIMILA. In het begin, aan de uitlopers van het MIKUMIpark hadden we geluk. Een paar leeuwinnen hadden juist een buffel gedood en waren hiervan nog aan het bekomen. Op de middag zijn we dan onze lunchbox gaan opeten in een lokaal hotel. Mooi van ver maar ver van mooi. Later in de namiddag hebben we dan Isimila Stone Site bezocht.

Eigenlijk kan je dit vergelijken met de Grand Canyon, maar dan in het heel klein, wel met mooie kloven, zuilen en plateaus. De weg was echt

er ook een belevenis, putten, hobbels en zand zijn heel normaal. Het beste was echter voor het laatste deel. Een 33km lange zand- en steenweg. Hier krijg je dan gegarandeerd een gratis stofbad. Na een rit van meer dan één uur kwamen we meer en meer bewoning tegen. Iets verder kwamen we thee en koffieplantages tegen. Ons logement was op een domein van een engelse zakenman, de baas van fox'reisagentschap', dit 2000ha grote domein was indrukwekkend. Hier zijn de engelse tradities nooit ver weg. Diner at 8 was er één van. Na een verkwikkende douche met één straaltje water hebben we wel genoten van ons avondmaal, met achteraf een haardvuur. Tijdig naar de bungalow gaan, met de zaklamp, was er ook weer bij. Om 22u30 gaat de electriciteit weer uit.

Zaterdag 18/9

Na een koele nacht, tot 12 graden hadden we in de voormiddag vrij. We hebben met 2 andere koppels, Peter & Viviane en Harry & Silvi afgesproken om cricket te gaan spelen. Een spel onder leiding van de chef himself. Vooraf hebben we dan een kleine wandeling gemaakt. Onderweg kwamen we dan langs het huis van Jeff Fox. Curieus als we waren keken we maar eens binnen en plots stond hij aan de deur en gaf ons een rondleiding in het huis zelf. Het spel op zich was leuk, engelse regels, verplicht mixen van koppels en engels gras, milimeterwerk.

In de namiddag stond dan een bezoek aan een weeshuis op het programma. Iedereen koos voor de wandeling ernaar toe. Het was toch maar 20 minuten. Afrikaanse weliswaar, met inbegrip van een stevige afdaling en beklimming. Oeps. Hier in het weeshuis kom je terecht in arm afrika.

Het kinderdorp biedt vooral opvang en opvoeding aan aan kinderen. Meer als 35/100 van de gezinnen is immers hiv positief en kunnen dus moeilijk voor hun kinderen zorgen. Andere meisjes zijn dan weer verkracht geweest en raken hierdoor zwanger, waardoor ze weer niet meer mogen studeren. Al deze kinderen kunnen hier in 4 huizen van 12 kinderen komen wonen. Hier wordt je echt met de neus op de feiten gedrukt. 6 van de kinderen waren ook al hiv positief. Een donatie wordt hier goed besteed. Tijdens een biertje, dat we meer dan verdiend hadden na de fikse wandeling kwam Lisette binnen met goed nieuws, onze valiezen zijn er. Dus eindelijk, na 5 dagen een nieuwe broek. Nu dus wassen, met één straaltje water, nieuwe propere kledij aandoen en lekker eten.

Zondag

Na een beetje onderhandelen gingen we vandaag proberen vroeger te vertrekken. Half 8 ging niet voor de kok. Dus 8u was het compromis. De chauffeurs hadden vandaag wel meer werk, alle valiezen moten immers mee. De terugweg was lang maar speciaal. Eerst een bergpas, theevelden, om dan via enkel zandwegen de hoofdweg naar IRINGA te nemen. Hier gingen we de lokale markt bezoeken. Mia de markt, Peter, de gids en een medereiziger een fotowinkel, voor een geheugenkaartje. Mijn sdkaart is immers defect en ik wil geen risico nemen. Iets buiten Iringa sloegen we af naar Ruaha. 116 km door een zandweg. Recht door zwart ,arm, armst, afrika. Onze lunch was net buiten een dorpje. Hier waren wij, toeristen, de attractie. Van zodra we gestopt waren stonden tot 25 kinderen rond ons. De overschot van onze lunchboxen hebben we dan aan hun gegeven. Dat men ruzie maakt voor een éénvoudige lunchbox zijn wij niet gewoon. Het voelt ook raar aan. Eenmaal in het park kwam de wonderlijke wereld van de dieren naar voren. Koedoes, giraffen, en gieren, dus meestal ook ergens roofdieren. Hier vonden we dan ook 4 leeuwinnen en iets verder een kaskas van een nijlpaard, inclusief de geur van een lijk. Eenmaal in de lodge was het ongelooflijk, op minder dan 20m staan olifanten, nijlpaarden,... De kamers op zich zijn ook speciaal, geen ramen, enkel gaas. Je kan je dus perfect vereenzelfigen met de natuur. Hier was het dan ook verboden om zonder een massai op wandel te gaan. Dieren kunnen immers gevaarlijk zijn.

20/9

Vandaag stond een gamedrive van een ganse dag op het programma. Het park zelf is 28000 km2 groot, dus bijna zo groot als België. Vlak aan de lodge kwamen we een kudde olifant en tegen. Eentje hiervan was een beetje afgezonderd door ons, en was daar helemaal niet tevreden over. Grluid en schijnaanvallen zorgen ervoor dat hij zich bij de kudde kon voegen. We stopten opnieuw aan de 'kill' van de leeuwen. We hadden geluk, er lagen 6 leeuwinnen op nog geen 10m van de jeep. Aan de andere kant vonden we 'papa' leeuw. Spijtig genoeg waren we hiervoor 'off road' gegaan en passeerden enkele rangers, met een boete van 50-100 usd tot gevolg. Iets verderop passeerden we de luchthaven, een zandstrook, maar dat is pas voor morgen. Nog dieper in het park kwamen we nog giraffen, Zebra's, koedoes, vogels ed tegen. Kort in de namiddag werd er een luipaard gespot. Nr4 van de big 5. En prachtig dier, één van mijn favorieten. Na de lunch werd het broeierig warm en waren er steeds minder en minder dieren te spotten. Rond 16u hebben we dan heel rustig, met een safaribiertje, nagepraat over onze gamedrive. Zoals gewoonlijk, lunch rond 20u en dan slapen rond 22u.

21/9

Ondertussen zij we één weekje weg en vandaag gaan we vliegen. Onze vlucht is voorzien voor 14u. Vooraf is nog een gamedrive voorzien. Een vaste stopplaats is natuurlijk het dode nijlpaard. Het beste is er natuurlijk al vanaf en daardoor vertrokken alle leeuwen geleidelijk naar een andere plaats en kunnen andere dieren zoals jakhalzen en gieren hun ding doen. Zij hebben immers al lang genoeg gewacht. Verder in het park het 'gewone' deel van de dieren. In de buurt van de luchthaven was er toch nog een specialeke, mama en papa leeuw staken doodleuk de weg over, vlak voor onze jeep. Best wel leuk. Enkele km's verder lagen opnieuw enkele leeuwen onrustig te rusten. Het leek dat de andere dieren best op hun hoede konden zijn. Nog iets verder lag de patron te zonnen. Een prachtig zicht. Iets verder hebben wij, onder het toeziend oog van een giraf onze lunchbox opgegeten.

Na het eten, richting luchthaven om dan 1u15 te vliegen naar Selous. Tijdens een hobbelvlucht in een Cesna hadden we een prachtig zicht over het natuurpark. Door verbouwingswerken aan onze aankomststrook moesten we noodgedwongen verder door het park rijden, een gamedrive. De eerste kennismaking met Selous is echter niet denderend, quasie geen dieren, wel heel andere bebossing en veel groener. De lodge zelf ligt aan een rivier, dus nijlpaarden in overvloed. Ook hier is 's nachts wandelen verboden. De tenten zijn leuk, maar relatief klein. Voor het avondeten bij kaarslicht nog een kampvuur gehad. Ook hier is electriciteit schaars, 3 lampen aan de bar.

22/9

Vandaag stonden er opnieuw 2 gamedrives op het programma, een per jeep en een andere per boot. toppunt van de voormiddag was zeker een kudde olifanten die vlak bij ons aan het grazen waren. Na een tijdje staken ze op geen 3m van ons de weg over. Het park op zich is 1,5x zwitserland, 90/100 is voor de jacht en de rest als park. Door de aanwezigheid van water is het ook veel groener en veel dichter begroeid. Het is dus veel moeilijker om dieren terug te vinden. Een 2de topper was zeker een koppel leeuwen die onder het toeziend oog van 6 jeeps een kleine welp aan het maken waren. Dit paringsritueel duurt tot 7 dagen. De bootsafari van in de namiddag gaf een heel andere kijk op het dierenrijk. Natuurlijk bijna alleen vogels en nijlpaarden. Diverse soorten arenden, mariboe's, ijsvogels,... Grote dieren waren vooral nijlpaarden, waterbokken,een koppel olifanten, koedoe,... Het zicht vanuit de rivier naar het park toe is echt de moeite. Na het avondeten toch maar op tijd gaan slapen. Om 6u vertrekken we immers al op wandelsafari in het park.

Na een heel onrustige nacht, waarbij de dieren , hyena's en nijlpaarden aan het feest waren hebben we toch maar beslist om niet mee op wandelsafari te gaan. We voelen er ons toch niet helemaal gerust in. 2 maanden geleden is een 70jarige toeriste nog door eel olifant vertrappeld, dit doet dan ook geen goed aan dat gevoel. We genieten dan maar van wat rust, om 10u ontbijt samen met dd wandelaars. De vlucht naar dar es salaam is voorzien om 15u. De rit naar de vlieghaven wordt gecombineerd met een gamedrive.

Al bij al is selous wel mooi, maar veel minder dieren als in Ruaha. Op het einde toch nog een meevaller, hyena's, wel veel gehoord, maar nog niet gezien. Een meevaller. Via de boordradio vernamen we dat ons vliegtuig reeds geland was. Rallystijl naar daar was dus de boodschap. Instappen en wegwezen. Dit gaat sneller dan met een auto. We vliegen eerst naar Zanzibar om daar een deel van de reizigers af te zetten. Wij vliegen dan terug naar Dar-es-salaam. Het vliegen met een klein vliegtuig heel ook voordelen, alles gaat veel sneller, 5min. na landing ben je al weer weg. De rit naar Bagamoyo is een belevenis op zich. Het is één grote lange markt. Aan de kruispunten lopen dan ook nog verkopers tussen de auto's door. Je kan niet zo zot bedenken of het wordt verkocht. Gevarendriehoeken, sigaretten, nootjes, fruit, telefoonkaarten, en de topper, een volledig verzorgde aquarium, met water, planten en vissen erin, gedragen op het hoofd. Na een kleine 2uur kwamen we aan een kleine pier aan. Hier lag een bootje klaar om ons naar ons strandhotel te brengen. Waauw, mooie locatie en gezellig. Eten, een drankje en slapen.

24/9 strandhotel

Na een goede nacht, in ons huisje aan zee zijn we op verkenningstocht geweest in het hotel. Zwembad, strand, bar, pool, darts,.... Maar geen strandstoelen. In de voormiddag een trandwandeling gemaakt, on hotel beschikt immers over meer dan 9km privestrand. We zitten dan ook nog eens op een eiland. Na een fikse wandeling een paar spelletjes gespeeld aan de bar. Na het middageten hebben we dan een duik genomen in het zwembad, met zoet water erin. Geen strandstoelen of bedden is wel vervelend. Aan het strand hebben we dan maar wat kussens en dergelijke genomen om toch maar comfortabel te kunnen liggen. Peter heeft zelfs een deel van een kano gebruikt en hier een stoel van gemaakt. We hebben er een rustige dag van gemaakt, er zitten dan ook maar 8 gasten in het hotel. Niettegenstaande we niets gedaan hebben zijn we toch rond 21u30 al gaan slapen. Als je elektriciteit in de kamer wil, moet je snel zijn, ook hier is het rond 22u gedaan. Vanddag wordt het drukker in het hotel, het is immers weekend en dan komen diplomaten en expats hier een weekendje doorbrengen. Wij hebben gekozen om deze voormiddag een lange wandeling te maken op het strand. Na een dik uur wandelen zagen we in de verte enkele visser bezig. Zij waren met 15 bezig om een visnet naar de kant te trekken. We hebben hier meer dan een uur op staan kijken. Samen met wandeling terug hebben we zon genoeg gehad voor vandaag. Toch maar voorzichtig zijn voor de rest vandaag. Je voelt de zon immers niet, maar ze is er wel. Rusten, eten, drinken en spelen stond voor de rest op het programma. Zondag ::: Ook vandaag staat er niets op het programma. Gisteren hebben we allemaal genoeg zon gehad. Geen wandelinb, maar een rustige voormiddag aan het strand. Als afwisseling vandaag hebben we gepold en darts gespeeld. Poolen kan je dit op zulke tafel amper noemen. Houten ondergrond en versleten ballen en stokken. Gelukkig was het vandaag minder warm en redelijk bewolkt zodat het perfect draagbare temperaturen waren. Rod 16u zijn we dan aan onze dagelijkse reeds spellen begonnen. Eten en weer tijdig het bed in. Mrgen staat er wel een boottochtje op het programma. Bagamoyo is blijkbaar niet de moeite om aar toe te gaan.

27/9 Laatste volledige dag.