2012 China

Foto en Video

Samenvatting

Vlucht Brussel – Beijing

Na een rustige morgen zijn we rond 9u15 naar de luchthaven vertrokken. Met dank aan Peter en Linda. Een rechtstreekse vlucht is wel heel handig. Het grootste nadeel was wel dat we overdag vlogen en door het tijdsverschil 's morgens aankwamen.

De groep van 23 is gemiddeld een 10-15 jaar ouder.

Rechstreeks naar het zomerpaleis. Hier komen we direct het drukke China tegen. Overal honderden Chinese toeristen. De ene met gele petten de andere met weer een ander kenmerk.

Op de olympische site met het "birdsnest" en "The Cube" was het veel rustiger.

Enkel spijtig dat er smog en nevel hangt.

Dag 2: 10/9 Beijing

Na een welverdiende nachtrust zijn we 's morgens vertrokken voor een dagje Beijing. Eerst stond de zomertempel op het programma. Hier kwamen we direct in Chinese mood. Veel en veel Chinezen. Iedereen om ter luidst.

„Plein van de hemelse vrede” is een van de grootste pleinen ter wereld. Het is het symbool van het communisme in China. Plaats voor meer dan 1 Mio Chinezen en 700 op 500 m en rondom imposante staatsgebouwen. In het midden het mausoleum van Mao. Hier binnen geraken is onbegonnen werk.

Aan het einde van het plein staat een van de symbolen van China, het portret van Mao aan de ingang van de verboden stad. Een paleis met 100den gebouwen, imposant. Weer een voorbeeld van groot, groter grootst. Als afsluiter stond een klim naar een heuvel om een goed zicht te krijgen op de verboden stad.

's Avonds zijn we per taxi naar een meertje geweest met talloze restaurantjes en cafeetjes. Zelfs met Stella bier. Gelukkig had het hotel een Chinees kaartje gegeven om terug aan het hotel te geraken. Na enkele heel dure aanbiedingen toch een taxi gevonden die ons met een meter naar het hotel bracht. 24 yuan of een kleine 3euro voor een 1/2 uur taxi is goedkoop.

Dag 3 : 11/9 de Chinese muur.

Vandaag rijden we Beijing uit om na 1 1/5 uur per kabelbaan de muur te bereiken.

De Chinese muur is het symbool van China. Gelukkig heeft Thomas Cook gekozen voor een minder druk gedeelte van de 6000km lange muur. Om aan te schuiven en in rijtjes te staan heb ik ook geen zin. Per kabelbaan bereikten we de muur. Het mooie eraan is dat je hem ziet slingeren over de bergen. Bovenop de muur heb je mooie vergezichten. Klimmen en dalen moet je er wel bijnemen.

Toeristisch is het wel. Rodelbaan en kraampjes inclusief. Doch gelukkig was het helemaal niet druk.

Na een lunch zijn we dan terug gereden om de Ming tombes en standbeelden te gaan bezien.

's Avonds zijn we een traditioneel gerecht gaan eten. Hot pot, fondue in water of bouillon. Al bij al geen aanrader.

Donderdag 13 :

Vandaag is het een uitslaapdag. Vertrekken pas om 10u30.

Ondertussen gaat dit onze laatste dag worden in Beijing. 's morgens staat er een tochtje per riksja door 'Hutong' wijk.een oude traditionele wijk. Deze wijk zijn allemaal oude huizen. Ondertussen heeft ook hier koning auto zijn weg gevonden dus persoonlijk vonden we het niet echt wauw. Gelukkig was het eten bij een familie dat wel. Ook een bezoekje aan een traditionele markt was oké.

Na het eten bezochten we nog een boeddhistische tempel. Met het grootste houten Bhoudabeeld ter wereld. 28 meter.

De stijl van de tempel is quasi identiek als deze van de andere in Beijing.

Nadien bezochten we een namaakmarkt. Alle bekende merken zijn hier verkrijgbaar. Niet van echt te onderscheiden. De buit was een zonnebril, ipadcover. Voor minder dan 1/3 van de Belgische prijs. En... Dat was waarschijnlijk nog veel veel te duur.

Na de lunch vertrokken we naar Beijing station. Enkele malen groter dan het centraal station. Hier vertrokken we per nachttrein. Kleine gezellige coupe.

Vrijdag

Na een middelmatige nacht kwamen we met een uurtje vertraging aan.

Het nadeel van deze vertraging was dat wij vandaag de grotten niet gaan bezoeken, maar het voordeel dat wij reeds onze kamers hadden.

Na een ontbijt en opfrissertje zijn we vertrokken naar de kungfu school en bijhorende tempel.

Deze tempel staat in het teken van het 'zen' bhoedisme'

Na een demonstratie van Kungfu bezochten we nog een uitkijkpunt per kabelbaan.

Nadien passeerden we nog een plein waarop de kungfuschool aan het trainen was.

Ondertussen was het reeds 18u en kon onze busrit van 1 1/2 uur beginnen.

Zaterdag

's middags vertrekken we per sneltrein naar xi’an. Een reuzestation stond ons op te wachten. Na een rommelige start waarbij we met onze bagage door de trein moeten wandelen.

Na 2u kwamen we dan in xi’an aan.

Ook hier staan de bouwkranen te wachten. Zoals overal worden er blokken gezet die 1000den inwoners kunnen hebben.

Doordat er een betoging was tegen de Japanse bezetting van enkele eilanden was het enorm druk in xi’an. Op zich ook een belevenis.

's Avonds stond er en dumplingbanket op het programma. Lekkere maar zoals gewoonlijk zeer snelle maaltijd. De lunch op zich is eigenlijk een variatie op ravoli.

Na enkele biertjes in de bar iets te laat gaan slapen, maar wel,leuk.

Zondag.

Na een ritje van slechts een uur bezochten we een terracottafabriek. Hier worden allerlei beelden gemaakt om... te verkopen.

Het geeft wel een mooi beeld over hoe ze gemaakt werden.

Iets later zijn we dan aangekomen aan het "echte" terracottaleger.

Best indrukwekkend en zoals op tv. Gelukkig was het in het begin niet zo druk zodat we tijd voldoende hadden.

Na een korte vlucht van 1u45 kwamen we in Guillin aan. Deze stad is 'klein' met slechts 750.000 inwoners. Zoals op zoveel plaatsen en aan vele gebouwen, zelfs de luchthaven ontsnapt er niet aan, is er led verlichting. Hoe meer kleur en afwisseling hoe beter. Groen en rood zijn de populairste kleuren.

Vermits het al na 10 was als we in het hotel aankwamen en Mia zich niet lekker voelde door een griepje zijn we maar vroeg gaan slapen.

Morgen is het immers weer wake-up call om 7 uur.

Maandag.

Vandaag vertrekken we voor een lange busrit van meer dan 4 uur. Op zoek naar de bekende Chinese bruggen.

Onderweg genieten we van de Chinese natuur en het gebergte. Het karstgebergte is immers heel ruw en spits. Dit in combinatie met de rijstvelden geeft dit een leuke rit.

Enkel spijtig van het weer. Het is immers weer al eens mistig. De temperatuur is rond de 23 graden, dus perfect.

Hier komen we in een heel ander China terecht. Hier is het immers veel minder commercieel en veel echter. Als je in China iets echt kan noemen.

Onderweg passeerden we talloze kleine fabriekjes en werktuigen. Overal is men immers aan het bouwen.

Eens ginder is het echter weer van dat. Inkom betalen (zit inbegrepen) om naar de brug te gaan zien en betalen om foto's te nemen van de lokale bevolking.

's middags is het eten zoals gewoonlijk lekker.

Na een wandeling rond het dorp zijn we getrakteerd (van moeten) op een lokale folklore. Niet echt een aanrader om het braaf uit te drukken.

Het hotel zou het minste van de reis zijn maar dat viel nogal mee. We hebben al erger meegemaakt. Zeker zijn 3 sterren waard.

Dinsdag

Dit gedeelte van China is veel bergachtiger en zodoende vraagt dit redelijk veel tijd om ergens te geraken. Dit is inderdaad vandaag ook weer het geval. 3 tot 4 uur enkel.

De wereldberoemde rijstvelden zijn echter het rijden waard. Spijtig genoeg is het weer weer op zijn chinees en is er dus veel mist. De pad naar de rijstvelden is weer op z’en Chinees. Het ene kraampje naast het andere met alle prul.

De weg naar boven, natuurlijk per trap is leuk. Onderweg de ene fotostop na de andere en gaandeweg minder en minder Chinezen. Gelukkig.

Eindelijk een gedeelte van de reis waar het genieten was.

Na een wandeling van een kleine 2 uur lekker gegeten en,... Een Duvel gedronken.

Rond 16u vertrokken voor de transfers naar het hotel. Hopelijk zijn we er rond 18u.

Ons hotel is eindelijk nog eens voor 2 dagen.

Woensdag

Vandaag gaan we fietsen op het platteland. Verrassend genoeg met de ganse groep. Onderweg enkele stops bij rijstvelden en uitzichtpunten op het karstgebergte. Spijtig genoeg was het weer chinaweer en hebben we voor het opstappen op onze boot toch maar een fotoboek gekocht Om thuis de vergezichten ook eens te bekijken.

Deze 2 tochten zijn een welkome rustpauze tijdens onze reis.

Gelukkig startte de regen pas na 15u en konden we alles droog afwerken.

Onze zwembadnamiddag viel dus letterlijk in het water.

Rond 18 vertrokken we te voet naar het stadje om snel iets te eten voor naar de avondwatershow te vertrekken.

Gelukkig hadden we onze valiezen afgesloten, enkele van ons hadden ongewenst bezoek gekregen. Er was immers geen safe op de kamer.

De massashow deed voor een deeltje denken aan de openingsceremonie van de OS2008, het was immers van dezelfde regisseur.

Donderdag

Vandaag opgestaan en ... geen Chinees weer maar echt drache national. Spijtig en gelukkig genoeg was het vandaag niet zo'n drukke dag maar de kabelbaan gaat gelukkig genoeg niet door.

's morgens gestopt bij een theeplantage en gezien hoe de chinese theeceremonie werkt.

Na een alternatieve boottocht zijn we dan over de meren gevaren. Typische Chinese kitch. Elke brug was immers een copy van een bekende brug. Oa de golden gate. Maar dan enkele malen kleiner.

Later zijn de meesten naar een voetmassage geweest. De Peters zijn dan maar door de winkelstraat gewandeld, nog steeds in de gietende regen.

Maar hadden al vlug een cafeetje gevonden.

Na de massage was het luchthaven, maar door het slechte weer is onze vlucht vertraagd. Het zal laat worden in Shanghai vannacht.

Rond 1uur in onze suite aangekomen. Een kamer op het 17de verdiep met zicht op de mistige skyline van Shanghai.

Bij helder weer moet dit prachtig zijn.

Na een duveltje in de bar rond 2uur gaan slapen.

Vrijdag :

Vandaag rond 9u30vertrokken naar wuzhen. Een stad op 2u30 van Shanghai. Hier aangekomen. Bleek dit echter een soort Chinees Bokrijk te zijn. Het eerste deel was om snel te vergeten. Chinezen met megafoons en ze waren met velen.

Ook af en toe op de foto met een Chinese hoort er hier ook bij. Eerst zagen wel fel tegen deze uitstap aan. We blijven immers hier ook overnachten. Gelukkig veranderde het stadje 's avonds in een gezellig dorp met relatief weinig bezoekers. En bleef het droog.

Zaterdag.

Eerst 2u30 terug naar Shanghai en ... weer drache national, gelukkig geven de weersites beterschap voor onze laatste dagen.

Na een bezoek aan een museum voor nationale planning, met een maquette van gans Shanghai zijn we door Shanghai gewandeld, over de pier.

‚s avonds hebben wij dan het verlichtte Shanghai gedaan. Magnifiek.

Ook op de boot waren wij precies fotomodellen, regelmatig vroegen chinezen om met ons op de foto te staan.

Zondag.

Vandaag stond er het moderne Shangai op het programma. Eerst een trip met de magneettrein. Na een trip per metro een snelle rit (430km/u) per trein.

27km voor 7 km is supersnel, pas boven de 400km volgt het gevoel van snelheid.

Na een even snelle terugrit stond een bezoek aan het hoogst bezoekbare gebouw van 499m hoog. Er is een platform met een deels glazen vloer op 479m hoogte. Best indrukwekkend.

Maandag :

een slenterdag om nadien te starten met de terugreis naar België

Samenvatting:

China is een leuke bestemming maar je moet wel tegen veel volk kunnen.

Rust kan je enkel in het binnenland vinden en dan nog.

Alles is georganiseerd, elk bezoek, alles, tot zelfs de zichten op de rijstvelden.

Het eten is lekker doch vrij identiek tijdens de reis, gelukkig legt elke kok zijn eigen smaak erin en is het telkens heel lekker.

De reis op zich is vrij intensief naar tijdsbesteding. De afstanden zijn immers niet niets. Dus vrije tijd is in het eerste deel quasie onbestaande.

Ook fysiek moet er heel wat gewandeld worden en op enkele 100den trappen meer of minder wordt niet gekeken.

De groep van dit jaar is vrij groot, persoonlijk te groot.