2017 Ijsland

Foto en Video

Info en bestanden

Samenvatting

Gewoonweg een topper, een aanrader, blijft al lang bij onze topbestemmingen staan, gewoon doen

Film maar kan in sommige landen geblokkeerd zijn

18/9 Keflavik en omgeving.

Na een druk weekend zijn we maandagmorgen rond 7u30 richting Brussel vertrokken. Gelukkig moet ik dit niet elke dag doen. Eigenlijk ben je langer onderweg dan dat je vliegt. 2u30 onderweg, 2 uur administratie en wachttijd en maar 3u15 vliegen.
Op de luchthaven werelden we na een tijdje opgewacht door de chauffeur van lagoon car rental.
Iets buiten de luchthaven stond onze wagen in de regen te wachten.
Vandaag staan een paar dingen op het programma, vuurtorens, geisers, of velden en het beroemde blue lagoon.
De omgeving is alvast de moeite, zeer vlak, uitgestrekt en rustig. Alleen de blue lagoon is een toerist trap, gelukkig niet voor ons, we gaan maar eens spieken.
De geisers zijn wel de moeite, een aanrader en quasie geen toeristen. Deze doen meestal de gouden cirkel en die komt hier niet.
Na enkele uurtjes zijn we doorgereden richting Reykjavik om hier iets voor te gaan overnachten. Af en toe gaf de wagen wel een storing maar blijkbaar is dit door de regen.
Het hotel was wel even schrikken, we moesten een code hebben om binnen te kunnen en deze hadden we niet, gelukkig was een noodnummer en dan konden we binnen.
Dit hotel was beter dan verwacht met een zeer lekker ontbijt.

19/9

Vandaag de eerste echte dag ijsland.

Via enkele watervallen en natuurparken echt genoten van de natuur.

Spijtig genoeg was de regen ons minder goed gezind maar met een goede jas en regenbroek kan je tegen elk weer tegen.

20/9

Vandaag gaan we op tour in het zuiden van IJsland. Vrij beperkt aantal km's , slechts een 150. We beginnen aan een waterval, deze heeft als speciaal kenmerk dat je er kan achter door kan wandelen.
Natuurlijk leuker met 100 droog dan 100% regen.
Achteraf bleek dat het maar 1 bui heeft gedaan.
Vlak bij ligt nog een waterval in een kloof, leuk maar minder toegankelijk.
Een half uurtje verder gaan we op zoek naar een verborgen zwembad. Een half uurtje wandelen om naar een natuurlijk zwembad van 1929 te gaan was wel een unieke ervaring. Het water had wel een beetje warmer mogen zijn maar het ging.
Best uniek.
Nadien doorgereden naar een gletjer. Zo dicht als hier kan je dit natuurfenomeen nooit bewonderen.
Als namiddagwandeling zijn we een neergestort vliegtuig gaan bezoeken. Uniek en een symbool in vele reisgidsen.
Speciaal was het zeker, enkel was je er niet alleen.
Deze avond blijven we in skogar, natuurlijk hebben we eerst nog de zwarte zandstranden bezocht. Alleen wind van 10 Beaufort was wel een spelbreker. Je ging er werkelijk vliegen.

21/9 Van vik naar Hofn

Vandaag is het een hele trip, meer dan 300 km.Eerst zijn we begonnen aan het zwarte strand van Vik, zwart is hier niet zo bijzonder meer, ofwel is het groen, ofwel zwart.Mooi is wel de zee die ruw is, met witte koppen op het zwarte strand.Een half uur verder komen we uit op de lavavelden, eigenlijk alleen voor 4x4 en je rijdt er bijna op het strand. Mooi en zo alleen.Gelukkig is het vandaag beter weer, af en toe regen.Onderweg nog een waterval meegepikt en dan zijn we terecht gekomen in de wereld van de gletsjers. Echt indrukwekkend hoe groot deze zijn. Je kan er uren naar kijken.Deze bij svartifoss is nog normaal, doch de andere bij jokulsarlon is uniek. Je ziet er zo de ijsschotsen de zee in drijven, dit af en toe met blauw ijs.Vandaag was zeker een topper, de wegen, landschappen,… zijn om niet te vergeten. De vergezichten zijn uniek en magnifiek.Echt een aanrader.

22/9 Van Hofn naar Egilstadir

Vandaag is het vooral een rijdag. Er moeten immers 400 km gereden worden. De weergoden zijn ons weer niet goed gezind. Het eerste uur ging het nog maar nadien is het weer met bakken uit de lucht gevallen.Gelukkig tijdens de rit maar het maakt het landschap er niet mooier op. Je kan niet genieten van de vergezichten.Onderweg werd het zelfs vandaag bijna donker.Naarmate je verder naar het oosten rijdt kom je meer en meer gravel/zandwegen tegen.Dit in combinatie met regen geeft een mooie auto achteraf.De geplande binnendoor hebben we gedeeltelijk geschrapt, lage bewolking en een bergpas leek ons geen goed idee .Deze morgen zijn we ook al teruggedraaid na een 10tal meter in het water te rijden.De rivier die we moesten kruisen had gewoon de weg gevolgd en was meer dan 100 meter lang. Misschien geen goed plan met een huurwagen.Na 50km gravel zijn we dan aangekomen in het oosten van IJsland. Heel anders en quasi geen toeristen meer.Henfifoss was een mooie waterval, en dit na een klein uurtje stappen, een aanrader,

23/9 Van egilstadir naar myvatn

Vandaag trekken we verder noordwaarts. Een streek waar minder toeristen komen. Diegenen die maar een week gaan komen hier nooit. De afstanden zijn te ver.
De ochtend is begonnen als zovelen, regenachtig.
Tussen de buien door was het landschap wel adembenemend, dit moet bij helder weer geweldig zijn.
Verlaten is het hier zeker, de eerste afslag was na 145 km.
Onderweg toch wel 1 benzinepomp gehad.
Vandaag staat de krachtigste waterval van Europa op het programma. Dettifoss.
Na de eerste afslag hebben we eerst de oostkant gedaan, minder toeristisch want je moet hiervoor 50km gravel, sluik en putten doen.
De zusterwaterval ligt er vlak bij.
Deze is lang deze kant minder krachtig maar wel een topper.
Na een wandeling van ongeveer 4 km hebben we beide watervallen bezocht en rijden we door naar de canyon.
Als men beweerd dat in IJsland geen loofbomen staan, dan is men verkeerd.
De canyon staat in de volledige herfstkleuren te pronken.
We rijden verder langs de westkant terug richting de watervallen, onderweg nog een wandeling langs de canyon.
Vandaag slapen we in de regio van myvatn, een ideale regio voor het noorderlicht, we zijn benieuwd.
Gisteren was het alvast van de partij, alvast volgens onze guesthouse lady.

24/9 Myvatn

Vandaag blijven we in de buurt van myvatn. En voor de verandering zijn de weergoden ons goed gezind. Opgestaan met een blauwe hemel.Ook voor de verandering begonnen we de dag met een waterval. Specifiek was de zon en het blauwe water. Via het noorden zijn we dan door de lavavelden en dorre vlaktes terug richting myvantn gereden. Hoer hebbenwe vandaag diverse zaken bezocht, grotten, kraters, natuurgebieden,… je hebt het hier allemaal. De wind was vandaag wel baas, blijkbaar 8 Beaufort en dat op kraters is geen lachtertje. Af en toe mia vastgehouden om niet te gaan vliegen. En zodoende ook sommige toeren lichtjes ingekort.De geiservelden blijven indrukwekkend, de kleuren, geuren, … blijven ons aanspreken.Als eind van de dag was een verkwikkend bad voorzien maar blijkbaar was door de wind de temperatuur met 7 graden gezakt, tot 34.We kregen extra korting, maar met die temperatuur hebben we toch maar gepast.Ondertussen heeft deze voormiddag er ook nog een leuke autorijder zijn deur tegen onze deur laten openwaaien, met als gevolg een leuke deuk vooraan, maar weg bestuurder natuurlijk.De franchise van de autohuur zal dus moeten gaan werken, max 690 euro 😲.De avond is wel leuk geëindigd met noorderlicht. Wel beperkt maar toch goed te zien.

25/9 Walvissen

Vandaag staat een voormiddag walvisspotten op het programma.
Hiervoor moeten we al om 7u45 vertrekken maar onze gastvrouw liet ons wel toe een snelle hap te nemen. Mia enkel een koffie om minder in haar maag te hebben. Na een 40min rijden kwamen we dan in Húsavík aan en het was er quasi windstil en een rustige zee. Beter dan gisteren met 8 Beaufort.
Tijdens de tocht hebben we diverse bultruggen gezien, zelfs één op enkele meters van de boot.
Na de 3uur durende tocht zijn we dan langs de kust naar blönduós gereden. Quasie moederziel alleen in dit verlaten deel.
Wat ze wel hebben is een flitspaal. Blijkbaar stond er 1 in één van hun enige tunnels. Ik reed iets minder dan 80 waar 70 mag. We zullen zien wat dit geeft.
De zichten onderweg waren wel weer mooi.
Onze slaapplaats leek ons raar, het is een school die in de zomer een hotel is. Gelukkig is de kamer tip top.
Eten kan je hier 20km in de buurt niet, dus eten wat de pot schaft. Een Schotse kok maakt een zalm klaar. Zelf ben ik er geen liefhebber van maar ik moet zeggen dat het lekker was.

26/9 Door het binnenland

Vandaag staat een specialeke op het programma, we rijden de f35 dwars door de linkerzijde van IJsland .
Deze weg is enkel open tot oktober, het is een bijna 180km lange zandweg dwars door.
Je rijdt de ganse dag door niemandsland, de eerste 20 km kom je nog een electriciteitscentale tegen, nadien uren niets.
Je hebt we zeer mooie vergezichten en je ziet alle types landschappen, lava, stenen, groen, bruin, niets,…
De weg is de eerste 75km best vlot te rijden, dieper het binnenland in werd het weer ook slechter en de weg ook.
Na een 90 km kwamen we aan een vulkanisch gebied, met stoombaden, en zelfs een overnachtigingsplaats.
Het 2de gebied “valley of fire” lag zelfs nog 15 dieper het binnenland in, op een zijweg van de f35.
De weg werd hier nog slechter, regen, wind en slechte wegen, met geulen, heuvels en dergelijke.
De beloning was navenant, een geweldige vallei en we waren er helemaal alleen.
De wind gierde hier echter zo dat we de geplande wandeling niet gedaan hebben, 5graden was ook aan de koude kant.
Op de terugweg werd de weg slecht en hebben we bijna een uur gereden op 25 km.
De ganse dag hebben we geen 10 auto's gezien.
Het was echter prachtig onderweg, het grijze IJsland is zeker ook een aanrader, het heeft iets mysterieus.
Ons hotel ligt vlakbij Gulfoss en dat hebben we geweten, de rust van de laatste dagen is voorbij, terug grote parkeerplaatsen, winkels, (ze verkopen hier zelfs lucht in blik)

27/9 Gullfoss naar de grot

Vandaag zitten we terug in de drukkere kant van IJsland. We beginnen de dag met een bezoek aan Gullfoss, een dubbele indrukwekkende waterval. Spijtig genoeg is het ook een waterval aan de bovenkant, het regent vandaag fors. Gelukkig is de waterval de moeite.
Een 10km verderop gaan we enkele geisers en waterbronnen bekijken in geysir. Best mooi maar de regen en de kou doen de kleuren van de bronnen vervagen naar grijs. De geiser strokur is mooi maar de nevel doet veel charme verdwijnen.
De weg verder naar het noorden is vandaag door enkele natuurparken. De herfstkleuren en het nevel, regenpakket geeft mooie zichten.
Het binnenland wil ook weer zeggen, veel zandwegen en een auto die er niet uitziet.
Rond 16u worden we verwacht aan de grot , benieuwd wat dit zal geven.
De zomerlocatie van deze parking is weer een 10tal km's het binnenland in.
De aankomst was precies niet zo vriendelijk maar dat veranderde direct bij de start, een zeer vriendelijke jongedame leidde ons in de grot, voorzien van nodige leuke, ludieke uitleg.
Het pad was gemaakt met houten steigers zodat het vlot bezoekbaar was.
Op het einde echt in het donker gestaan waarbij zelfs open of dicht ogen geen verschil maakt, best speciaal.
In ons hotel best nog lang op jacht gegaan naar het noorderlicht maar de wolken lieten maar een glimp zien van was kon.

28/9 : Into the glacier

Vandaag doen een speciale uitstap. We gaan in een gletsjer wandelen.De weg naar het zomerkamp was 18 km door de gravelwegen richting gletsjer, 4x4 weer verplicht.Rond 9u15 waren we op de locatie, 2° en niemand te zien.Rond9u30 begon de bedrijvigheid en omstreeks 10u vertrokken we met een groep van 16 Indiërs, die nog nooit sneeuwt gezien hadden, best uniek.Na een rit met een speciale truck over de gletsjer in spijtig genoeg mistige condities kwamen we aan de grot aan.De begeleiding had toen zelfs voor ons een privé tour voorzien. De Indiërs waren immers een groep op zich, met speciale pakken voor de kou,!Het was op zich een zeer speciale activiteit, duur maar wel uniek.De gletsjergrot bestaat nog maar 2 jaar en veranderd zeer regelmatig.De namiddag hebben we dan vooral gebruikt om naar snaefelness te rijden.Aan ons hotel nog een leuke babbel gehad terwijl we uit de wind, in de zon genoten van een wijntje en een biertje.'s Avonds zijn we getrakteerd op een geweldig noorderlicht, uniek voor ons.

29/9 Snaefelness

Vandaag gaan we diverse korte stops maken op het schiereiland.De dag begint zonnig maar zeer winderig.Diverse stops waaronder enkele kerken, kraters, uitzuchtpunten, stranden.Voor elk wat wils.In de namiddag rijden we dan door naa Reykjavik.De rondreis zit erop. Morgen nog een dagje Reykjavik en dan zondagmorgen naar huis.

30/9 Reykjavik

Om het kort samen te vatten was dit zeker geen hoogtepunt van onze vakantie.

Gelukkig was het stralend weer maar na een wandeling van 10km door de stad hadden we het wel gezien, eigenlijk niets speciaals, wel veel winkels, voor toeristen maar weinig architectuur en/of bezienswaardigheden.

Rond de middag toch maar vertrokken richting eindbestemming, via nog enkele bezienswaardigheden.

In de late namiddag aangekomen op de eindbestemming en de auto terug afgeleverd. Na een grondige controle toch geen opmerking gehad over de bluts en alles was ok.

De nacht was echter een ramp, tijdens de ganse vakantie niets gehoord en nu boven en in een discotheek geslapen. Geen oog dicht gedaan tot 4u ’s morgens en toen was onzen taxi er.

Best op letten waar je de laatste nacht verblijft :)