2021 Noorwegen verslag

Maandag 13/09

Na een tripje door duitsland en  Denemarken gistern hebben we gisterennamiddag de omgeving van Hirtshals nog even verkend, behalve een vuurtoren en een leuk strandstadje is er in de buurt niet veel te beleven, iets eten was ook al niet zo evident.

Rond 18u zijn we dan richting haven gereden.

Om 20u is onze boot vetrokken richting Noorwegen. Een drankje in de bar, met zicht op de zee en dan op tijd bed in, De aankomst is immers al voor 6u 30 voorzien.

Stipt om 6u30 zijn we dan aangekomen en na een Corona check waren we reeds om 6u45 op Noors grootgebied.

Het valt op dat het hier een heel ander landschap en omgeving is als in Denemarken.

We rijden direct buiten de haven en het valt op dat het hier allemaal houten huizen zijn naast de kust.

Een van de eerste stops komen we bij een zeer mooi zandstrand, 's morgens om 7u00 nog helemaal verlaten.

Na enkele korte tussenstops zijn we in Egersund aangekomen, een iets grotere stad (ik veronderstel zoals Mol.)

Deze streek is vooral gekend voor het geologisch Magma gebied.

Het lijkt hier een streek vol overblijfselen van enkele vulkaaruitbarstingen.

Wat ook opvalt is het gebrek aan rechte wegen.

Rond de middag een kleine lunch genomen, (pasta, soep, en een drankje voor 40 euro)

Na een verdere trip door Noorwegen zijn we rond 17u in Stavanger aangekomen.

Een leuke , iets grotere stad in Noorwegen, aan zee gelegen.

's Avonds een etentje in de haven, keuze genoeg hier, een pastaatje met scampie en een pizza diavalo met een glaasje wijn en pintje voor 74 euro.

Duurder is het zeker, 8 euro voor een pintje, 13 voor een wijntje.



Dinsdag 14 September


Cruise Lysefjorden


Vandaag staat rond Stavanger een cruise gepland in Lysefjorden.

De uitstap naar Preikestolen leek ons iets te zwaar en gaan we de omgeving maar per boot verkennen.

Vandaag staat een dagje Stavanger op het programma. Rustig ontbijten want we beginnen met een cruise, boottocht, naar Lysefjorden. Deze fjord is vooral gekend voor de rots Preikestolen. De bekendste foto van Noorwegen.

De wandeling leek ons te zwaar De start was bewolkt en frisje op de elektrische boot.

De fjord zelf lag in een stralende zon.

Dus een toptripje.

De namiddag gebruikt om de stad te verkennen, klein en gezellig maar wel pittig met het verschil in hoogte.

Na de wandeling nog enkele uitzichtpunten in de buurt bezocht. De namiddag afgesloten op het dakterras.


Woensdag 15 September


Op weg naar het echte Noorwegen


Vandaag gaan we aan het echte Noorwegen beginnen. (Denk ik toch)
Rond 8u30 vertrokken na een korte stop bij het naastliggend warenhuis voor een kleine picknick.
Het vertrek uit de parkeergarage liep weer vlot voor ons maar eigenlijk dan weer niet want de automatische herkenning van de nummerplaat werkte weer niet (besparing van 40 euro voor De 2 dagen )
Ook Stavanger kent zijn files want op de ringweg rond de stad schuift men ook aan.
Na een kwartiertje vertraging ging het vlotter en passeerden we de Mercedes garage en hebben we toch maar een nieuwe batterij in de afstandsbediening laten steken (nog 14 dagen met melding lege batterij leek mij te riskant).
Het eerste deel was meer nog de omgeving van de stad en nog niet verlaten.
Des te verder weg , des te origineler.
In de voormiddag hebben we nog een overzet genomen van 5 min, maar wel 17 euro 🙃.
Meer en meer komen we in de natuur terecht, vooral bomen en meren.
In de late voormiddag nog een 2de veerboot (gratis🧐)
Onze picknick hebben we genoten op een plaats met een mooi uitzicht op een Van de meren.
In de namiddag zijn we dan na enkele stops stilletjesaan geklommen om bij 800 m hoogte al boven de boomgrens te komen en een totaal andere omgeving te zien. Mooi , zeer mooi.
Leuke dag met zeer afwisselende zichten.
Deze scenic toer is een aanrader.

Donderdag 16 September


Naar Aurdal regio


Nog geen kwartiertje na ons vertrek is het landschap helemaal veranderd. De dame van de receptie vertelde ons gisteren dat de streek een skigebied was. Dat er sneeuw kon vallen leek ons logisch. Er staan immers niet voor niets palen langs de weg.

Maar dat er tot 4/5 meter sneeuw kan vallen , dat was wel even verschieten.

Skigebieden op nog geen 1000 meter, is dan ook weer raar.

Vanaf +/- 600 meter zaten we al boven de boomgrens, en de weg over de berg was helemaal verlaten, de meeste rijden immers door de tunnel. Maar hetwas de moeite om te doen.

De regen was best te doen, af en toe een druppel maar zeker niet overdreven.

Vandaag rijden we het grootste deel via een toeristische route, één van de 18 routes door Noorwegen.

De rest van onze trip bestaat uit een groot deel van deze routes.

In de namiddag hebben we dan de trip verder gezet met een bezoekje aan 3 verschillende watervallen, de ene was een dubbele, de andere kan je onderdoor wandelen en de laatste lag dan weer mooi in een dal.

Persoonlijk zijn we beiden zeker dat de voormiddag voor ons het mooitste was van de dag.

De namiddag was immers vooral naast het meer rijden en was voor ons te bewoond ;)

Na een beetje zoekwerk zijn we dan, na het winkelen in een lokale Aldi of Lidl aangekomen in ons verblijf voor de volgende 3 dagen.

Een geweldig zicht op het meer is echt een topper.


Vrijdag 17 September


Het Hooggebergte


Vandaag staat er een pittige lange rit op het programma. Meer dan 400 km in en rond het nationaal park.

Ook een deel van een "scenic" toer is opgenomen in het programma.

Qua fysiek een rustige dag, qua rijden niet.

Reeds snel na ons vertrek gaan we de hoogte in, indrukwekkende mooie landschappen.

Hoogte is eigenlijk relatief want op het einde van de dag blijkt dat we max op 1200 m zijn geweest.

Meer en meer heb ik plezier in het minder drukke deel, druk is misschien overdreven maar we zien graag landschappen zonder huizen,, autos, mensen,...

De weersvooruitzichten zijn redelijk goed, droog maar bewolkt.

Naarmate we hoger in het gebied kwamen zagen we ook de temperatuur dalen, tot een dieptepunt van 2,5 graden , brrrr.

Namen onthouden van de gebieden en streken is onbegonnen werk, deze zijn veel en veel te ver weg van onze logica.

Tempo maken is ook niet te doen, voor wie graag rechtdoor rijdt, blijf weg uit Noorwegen want het is hier de ene bocht na de andere.

Picknicken bij 4 graden hebben we ook overgeslagen en onze boterham met ei in de auto opgeëten.

Hallingskarvet Nationaal park is zeker een aanrader, wij alleen voor een tripje met de wagen, maar hier kan je dagen wandelen.


Rond de middag is de hemel beginnen op te klaren en kwam de zon ☀️ regelmatig piepen en in de latere namiddag, volle zon ☀️.

In de namiddag nog een populaire waterval bezocht en nadien richting bungalow.

Onderweg nog een niet-populaire , maar niet te missen tripje gedaan richting OSa, (de Osawegen, betalend, maar mooi)


De landschappen veranderen hier heel snel, soms voel je je rond een Italiaans meer, dan iets later in Ijsland als je geen boom meer ziet, dan weer de Us als de rotsen zich laten zien, dan weer oostenrijk als je tussen de bergen rijdt.

Noorwegen is een mooie combinatie van vele stijlen ;)



Zondag 19 September


Het hooggebergte


Vandaag rijden we naar onze 2de appartement in Hjelle.

Vlak bij ons appartement is een zeer bekend uitzichtpunt met zicht op het fjord, met een geweldig overhangende brug.

We zijn gestart op +/- zeeniveau en 10 km later zitten we al op 1000 meter hoogte.

Een groot verschil met in Oostenrijk is dat hier de boomgrens al op 800 m hoogte ligt.

Je voelt je echt in het hooggebergte en je bent nog maar op amper 1000m.

Ook hier is het weer kalm, toeristen kom je amper tegen maar wat wel begint op te vallen is dat er veel huisjes staat, vakantiewoningen of verhuurwoningen zie je dus overal. Het lijkt alsof elke Noor een weekendhuis heeft.

Ski zie je ook overal maar ik denk dat het vooral langlauf zal zijn.

Ondertussen gaan we nog iets hoger en komen we zelfs bij sneeuw op 1300m. Eeuwige sneeuw.

Ook zie je meer en meer de Indian Summer, de herfstkleuren geven mooie schakeringen van geel, bruin groen.

Vermits we goed op schema zaten hebben we een tussenstop in URNES ingepland, één van de bekendste staafkerken van Noorwegen, wel 2x een overzet, (blijkbaar 17 euro per keer ;))

Mooi was het zeker maar blijkbaar was het bezoeken van de kerk ook nog eens 10 euro per man, vermits we graag de buitenkant zien hebben we dat maar overgeslagen.

Echt een klein gezellige overzet.

Vandaag doen we 2 scenic toers.

Wat meer en meer begint op te vallen, de noren hebben veel tunnels gemaakt , veel meer dan we gewoon zijn.

Rond 18u zijn we dan in Hjelle aangekomen en niemand meer op de receptie, enkele telefoontjes later , zonder gehoor hebben we bij de buren aangebeld om te vragen waar we moesten zijn en blijkbaar zat de sleutel van het huisje gewoon op de deur.

Nu is het 20u en de gastheer ging om 19u30 even langskomen,

stipt is hij of zij dus niet echt.

Deze avond wel een beetje creatief geweest met ons avondmaal want op zondag

is hier echt alles dicht.

Nu nog een picknick en ontbijt maken voor morgen,

want op 6u15 zijn we morgen weg, de hebben de Geirganger  

boot gepland om 8u en het is een uur rijden.




 

Zaterdag 18 September


Dure luie dag


Gisteren avond toch nog een verrassing, de buren klopten aan om het buitenlicht uit te doen, blijkbaar zag je het noorderlicht.

Inderdaad je zag het maar het was beperkt, logisch zo vroeg op het jaar en dan nog zo laag in Noorwegen. Maar we hebben het weer gezien en het blijf mooi.

Vandaag gaan we het rustig houden, een tocht met de trein in de voormiddag en in de namiddag een boottocht. 

Ik zie er wel een beetje naar uit want de treinreis staat in vele brochures als één van de mooiste treinritten.

Rond 9u30 kwamen we aan in Flam, en het is hier een hele kermis van activiteiten, je ziet aan alles dat dit toeristisch is.

De ene winkel naast de andere, activiteiten.

Niet voor niets dat in de zomermaanden een reservering verplicht is, of dat je anders geen plaats hebt.

Vandaag is dat zeker niet het geval.

Ik schat een 50 reizigers voor de rit.

De rit  gaat door het dal naar Myrdal, de rit is bijzonder door de tunnels, de zichten in het dal en de manier hoe ze dit gemaakt hebben.

Persoonlijk vonden we het geen topper, onze autoritten door de dalen in de buurt zijn minstens even mooi.

Een korte fotostop bijna een het einde is een voorbeeld van commerce, speciaal een platform en een stop aan de waterval.

In Myrdal zelf is niets te zien maar het is wel de start van een mooie mountainbiketoer, maar tijdens de voorbereidingen dacht ik dat deze gesloten was maar toch niet.

We hadden de terugrit al geserveerd dus toch maar de trein terug.

Persoonlijk vinden we dit echter geen 130 euro waard.

De namiddag zijn we dan, na een korte lunch in ons appartement zijn we nog een bekend staafkerkje gaan bekijken in Urdal.

Nadien hebben we dan een electrische boot genomen vanuit Flam naar Gudvangen.

Ook een topper volgens de boekjes.

Leuk was het zeker, maar de boot vaart gewoon te traag en het eerste uur vaart hij door het fjord dat we al enkele dagen zien vanuit onze kamer.

Het 2de deel is beter, dit is een veel smaller fjord maar ook hier was het besluit, te duur voor wat het is.

De tocht per boot in de buurt van Stavanger is veel afwisselender en spectaculair en even duur (+/- 130 euro)



Maandag 20 September


Geirganger fjord en gletsjer


Vandaag was een dag om een echt vroeg op te staan. Om 5u45 ging de wekker immers al. We hebben om 8u een overzet vanuit Geirganger.

In de zomer een zeer populaire overtoch waar je zeker voor moet reserveren.

Rond 6u15 vertrokken voor een tripje door de bergen maar om dit uur is het helemaal niet druk en zijn we reeds rond 7u20 in Geirganger..

En druk dat het daar was, we zijn immers met 2 auto's vertrokken met een  grote overzetboot.

Het geirgangerfjord is wereldberoemd voor de watervallen maar ik denk dat je dan best in de lente komt, nu stonden vele watervallen droog, zelfs de bekende 7sisters waren beperkt te zien.

Vandaag werkt het weer minder mee en hebben we regen gehad tussen 9 en 11.

Gelukkig waren dit vooral rijuren .

Rond 12u zijn we een gletsjer gaan bekijken, (voor ons was de heenrit met een quad en terug te voet)

Best wel mooi en je ziet duidelijk dat gletjers kleiner worden door de jaren heen.

Vermits we vandaag vroeg zijn vertrokken was de dag ook korter ingepland, zelfs met een bezoek aan een outlet en een Kiwi supermarkt waren we reeds rond 15u in ons verblijf.

Ht verblijf verhuurt ook bootjes en hiervan konden we gewoon gebruik maken, leuk en eens iets anders.

Sommigen onder ons hebben wel een beetje coördinatie oefeningen nodig maar we zijn terug geraakt,

Morgen verder naar het noorden.


Woensdag 22 September


Een dagje regen


De weerapp lijkt precies helemaal tilt te slaan, regen voor de ganse dag

maar bij het opstaan zien we een blauwe hemel, eindelijk!
Bij het vertrekken viel ons direct op hoe warm het wel niet was.
De meter van de auto gaf 20graden aan, en dit al om 8u.
En neen de auto stond niet binnen .
Het eerste deel 50km was het deel van gisteren maar dan in de omgekeerde richting.
We rijden de trollstigen dus op en onderweg genieten we van blauwe hemel en de weg na de pas is dus een topper.
Alesund is echter heel in de verte en stilletjesaan wordt het weer slechter en slechter.
De temperatuur daalt snel 10 graden en de regen valt met bakken uit de hemel.
De tussenpunten worden dus snel afgehaspeld en juist voor de Alesund gaan bezoeken is er een droog moment waarbij we boven op de berg de omgeving mooi kunnen bekijken.
We hebben nog geprobeerd om Alesund te bezoeken maar regen en veel wind hebben roet in het eten gegooid.
Één van de bekende foto vuurtorens staat hier ook in de buurt (20km) maar behalve ruwe golven, veel regen en mist is hij voor ons niet echt fotografisch.
We beslissen dus om maar richting appartement te trekken want dit heeft niet veel zin.
Onderweg het enige restaurant meegepikt (een burgerking met teveel zout op de frietjes)
In Andelsness nog een outlet meegepikt en na een uurtje voor Mia nieuwe goretex wandelschoenen gekocht.
De ‘oude’ van een 10 tal wandelingen zijn nooit een match geweest met Mia haar voeten.

Donderdag 23 September


Dagje Kust


Vandaag gaan we richting Kristianssand om daar de bekende bruggentoer van Noorwegen te rijden.

Bij het opstaan was het al direct duidelijk, een topdag zag het er niet uit.

Na een ontbijtje zijn we dan omstreeks 8u40 vertrokken en het was direct met de ruitenwissers op.

Het verschil met andere dagen was wel dat het vandaag "grote wegen" zijn. Groot is het wel, snel niet, de maximumsnelheid ligt hier op 80 en niemand rijdt ook maar harder, dus disipline is er zeker.

Als je 100km moet rijden met daarbij ook nog eens een veerboot dat weet je dat je minimaal 2u30 onderweg bent, voor 120 km.

De veerboot blijft iets speciaals, soms nemen ze een foto van je nummerplaat en dan zou het kunnen dat je ooit een rekening gaat krijgen, we zijn benieuwd.

In de buurt van Kristianssand is het benzine solden, op een afstand van 10km zit er 50ct per liter verschil op .

Rond de middag zijn we in Kristianssand en zoals de meeste steden zijn ze wel kleurrijk maar niet echt gezellig, ook hier zijn de meeste winkels weeral dicht maar raar maar waar is er een cafe/brasserie open en ja hoor, het zit er bijna vol.

Het was ondertussen gedaan met regenen maar we gaan voor de verandering eens iets eten , dat is ook weer enkele dagen geleden.

Meer en meer wordt duidelijk dat het weer aan de kust beter is, het regent niet meer en af en toe komt er een blauwe lucht piepen, Leuk.

De Atlantische weg is echt een van de noorse publiekstrekkers en het is ook indrukwekkend hoge bruggen, slingerende wegen en mooie stopplaatsen.

De tunnels zijn hier ook de moeite, hellingsgradan van bijna 10% in een tunnel zijn we ook niet gewoon.

Na diverse tussenpunten hebben we ook ondertussen een mooie bergpas gedaan, offroad tot 25% helling, leuk maar je ziet het wel aan de kleur van de auto.

Rond 15u30 zijn we dan richting Andelsness vertrokken, 2uurtjes cruisen door golvende wegen aan max 80, Mia haar wagen heeft nog nooit zo'n laag verbruik gehad.


Dinsdag 21 September


Op naar Andelsness


Vandaag vertrekken we vanuit Hjelle richting Andelsness, een stadje een 200 km meer noordelijk.

Het weer zit vandaag niet zo mee, reeds de eerste tekenen van regen bij het vertrek en hierdoor is onze eerste scenic tour eentje om minder foto's te nemen maar gelukkig was het wel speciaal, reeds na 10 km zater we weer in het Noorse hooggebergte, met zelfs een zomerski op een gletsjer.

Skiën zou ik precies hier niet doen als je Oostenrijk gewoon bent.

Het zicht is soms beperkt vermits we juist op de hoogte van de wolken rijden.

Ondertussen is de weg veranderd in een gravelweg en hierdoor ziet Mia haar auto eruit alsof hij maanden niet is gepoetst.

Zelf heb ik al een paar keer gedacht om dit met onze Z4m te doen want de wegen in Noorwegen zijn van geweldige kwaliteit., gelukkig vandaag niet.

Als beloning hebben we vandaag een echt Eland gezien op de hoogvlakte, op nog geen 30 meter van onze auto.

Deze korte scenic route was dus een topper.

In de buurt van het Geirgangerfjord is het hoogste uitzichtpunt van Noorwegen (1500m) maar zelfs een toegangsticket van 25euro gaf onz geen garantie op een uitzicht.

Boven op 1500 was het amper 1 graad en viel er smeltende sneeuw, ik kan me wel voorstellen dat het een topzicht is bij een heldere hemel.

De 2de scenic toer van de dag is de TROLLSTIGEN en deze heeft behalve een iets beter weer meer tussenpunten.

De noorse tussenpunten zijn steeds goed voorzien van meestal een toilet, soms een cafe en enkele parkeerplaatsen.

Het is wel zo dat het seizoen hier stopt op 22 augustus en eigenlijk kan je zeggen dat ALLES dicht is.

Geen enkel café is open, geen enkele stopplaats.

Gelukkig zijn de toiletten meestal wel open, maar dat is dan ook niet overal.

De topper vandaag is Trollstigen, een noorse Stelvio voor de kenners.

Het uitzichtpunt geeft een perfect zicht op enkele bekende haarspeldbochten

van de Trollstigen.

Door het iets mindere weer hebben we enkele tussenpunten maar beperkt

bezocht en waren we reeds om 15u30 in Andelsness. 

Dit stadje is gelukkig bewoond en hebben we zelfs geprofiteerd

om de auto af te spuiten, te stofzuigen en zelfs een cafeetje te doen.

Andelsness is onze uitvalsbasis voor de volgende 3 dagen.

De locatie is een kelderappartement

(wel modern en zicht op de berg vanuit een klen raampje ;) )


Vrijdag 24 September


Richting Rondane


Vandaag vertrekken we richting het oosten en gaan hierdoor ook meer en meer richting huis.
Ook vandaag zijn de weergoden ons nog niet goed gezind.
Idylisch is het wel, in de verte zie je de eerste witte toppen op de bergen.
Gezien de temperatuur in het dal is dat niet onlogisch vermits het hier ook maar 5 graden is.
De eerste stop , na 50 km vlotte weg is voor de verandering een waterval, ze zijn mooi maar vermits we verwend geweest zijn in IJsland zijn het allemaal maar kleintjes.
Tijdens de voorbereidingen had ik een mooie ‘offroad’  gevonden.
De grimsdalvegen is een TOLWEG  die door een mooie vallei loopt, wel met hoogtes tot 1100 m.
Bij een 700m hoogte begon de eerste sneeuw reeds naast de weg te liggen en begon het volle bak te sneeuwen.
Bij een 900 m lag hij al duidelijk op de gravelweg.
Bij 1100 m lag er zelfs 10cm op de weg.





















Vermits er reeds 1 auto voor ons was doorgereden hebben we toch maar beslist om ook door te rijden.
Af en toe best wel spannend want niettegenstaande we een 4x4 bijhebben is het toch opletten. De zomerbandjes op een stads4X4 hebben eigenlijk geen enkel nut in de sneeuw.
Schuiven bij het vertrekken en stoppen voor geen meter.
Vooral rustig tegen 15/20 km per uur in 1ste en blijven rijden was de beste keuze.
Ondertussen hebben we dus alle weersomstandigheden gehad.
Spijtig aan dit alles is dat we weer enkele wandelingen hebben moeten schrappen, wandelen in een sneeuwgebied met beperkt zicht lijkt mij niet de beste beslissing.
Nadien zijn we dan de scenic toer RONDANE begonnen maar ik denk dat we deze best nog eens doen want ook hier was een heel beperkt zicht.
Rond de klok van 2 zijn we dan gestopt bij één van de deelnemers van “HET HOGE NOORDEN”.
Een gezin uit België heeft hier een hotel/restaurant/hutjes/camping.
Wat ook opviel was dat zij wel open zijn , dit in tegenstelling tot vele andere locaties.
Vriendelijke man en wat blijkt , het is hier een koude maar droge streek, spijtig genoeg vandaag niet veel van gezien.
Wat wel zo is, er ligt hier sneeuw vanaf oktober tot aprril.
Nadien nog even doorgereden tot onze locatie in de bergen, blijkbaar een skihotel.
Onderweg nog een nadenkertje.
Mia zou een rood lichtje gezien hebben bij het passeren van een flitspaal. Dat zou wel heel raar geweest zijn want ik heb hier gereden zoals een pastoor en ik was het verkeer aan het volgen.
Voor de autospanning moet je zeker niet naar Noorwegen komen.
Ons hotel is een echt skihotel, een gezellige openhaard, een houten inrichting en een zwembad, leuke afwisseling.
Vandaag gaan we sinds lang nog een op restaurant, zij het wel in het hotel.

Toch blijft het verschieten bij de rekening, 110 euro voor een simpel etentje, soepje om je tand te vullen, een basis hoofdgerecht , 1 desser en een wijntje van 14 euro en een biertje van 15 euro.

Zaterdag 25 September


Richting Oslo


Vandaag staan we op met een mooie azuurblauwe hemel.

Koud was het zeker nog geweest want de voorruit van de wagen was toegevrozen. Maar wel leuk zo'n blauwe hemel.

Vandaag rijden we over de hoogvlaktes van Noorwegen, tot bijna 1500 m hoog.

In de voormiddag hebben we een korte wandeling gemaakt naar een riviertje dat door een kloof dendert, leuke afwisseling tov het vele rijden.

Zoals op zovele plaatsen was het weer behelpen met de picknick, maar een lokaal benzinestation had zeer lekkere broodjes, en ze hebben gesmaakt.

In de namiddag vooral over de hoogvlaktes gereden en we blijven het zeggen, de hoogvlaktes zijn onze lievelingen.



Zondag 26 september

Richting Oslo


Maandag 27 september

Oslo en richting Denemarken