2010 Alpen

Kort verslag van onze reis : Woensdagavond tijdig vertrokken richting Dusseldorf om daar bij de eerste moto's te staan. Je hebt dan in theorie redelijk wat tijd om nog snel een hapje en of een drankje te nemen in het station. Spijtig genoeg was er wat vertraging zodat wij geen hapje zijn gaan eten maar wel enkele biertjes gekocht hadden voor onderweg. Even later heeft iedereen dan ook zijn t-shirt in ontvangst genomen.

Zwitserland 2010 Moto-0359

Donderdag De nachttrein was wel niet de beste slaaprust voor iedereen maar het is en blijft een makkelijk vervoermiddel. In München bleek dat er problemen waren met de achterrem van Hans. De eerste technische ingreep was al een feit. Gelukkig was het ook de laatste. In de voormiddag een beetje cultuur opgedaan in de WIESKIRCHE en NEUSCHWANSTEIN. Normaal moet je hier een kaarsje branden voor het goede weer. HADDEN WE DAT MAAR GEDAAN. Na enkele kleinere passen en fotostops zijn in de namiddag de eerste hemelsluizen opengegaan. De RESCHENPASS in de gietende regen is ook weer eens iets anders. Gelukkig was het aan de voet van de STELVIO droog en hebben wij deze pas vlot kunnen beklimmen. Spijtig genoeg was het wel zeer mistig en koud met temperaturen tot tegen het vriespunt. Onderweg hebben wij wel een klein discussietje gehad met een lokale agent. Blijkbaar waren we met onze 4 moto's in een autovrije winkelstraat terecht gekomen. Peter W was door en Michel werd tegengehouden, na een beetje handen en voetenwerk zijn we toch via een omweg de straat gratis mogen verlaten. Gelukkig was er de gsm om Peter terug te vinden. Gelukkig was het nadien een goede motorijdag en is onze lange dag perfect verlopen.

Op Vrijdag stonden er heel was passen op het programma. Dit was immers de hoogdag van de vakantie. Bekende passen zoals :

•    Malojapas

•    Splugenpas

•    San Bernardino

•    Oude Gotthard over de beruchte kasseien

•    Nufenenpas

•    Furkapass

Het speciaalste hebben we gehouden tot het laatste, een pas in de mist met zichtbaarheid van minder dan 50 m is ook niet alles. Door de groep, de km's, fotostops, eten en drinken is ook dit een lange dag geweest. Bij aankomst in Andermat deed het lokale bier iedereen deugd.

Zaterdag was vooral een verbindingsrit richting de Vogezen. Als we dachten dat we reeds wat water gehad hadden moest het beste nog komen. Een regenpak vanaf 10u tot 16u is echt niet leuk. Hans en Peter hadden vrij goede regenpakken, Michel ging nog en het mijne was een zeef (ondertussen wel al een nieuw gekocht). Water, water en nog eens water was de boodschap. De bekende Romantische strasse in een nog dikkere mist is ook weer niet makkelijk. Midden in zwitserland hebben we dan nog gestopt in een lokaal (alternatief) restaurant, hier waren de speciale zwitsers kind aan huis. Spijtig genoeg was door het weer het mooie uitzicht niet echt zichtbaar In de Vogezen de route een beetje aangepast om het beste eruit te halen en ook de timing een beetje in het oog te houden. Voor alle zekerheid toch maar naar het hotel gebeld om te zeggen dat we rond 20u zouden arriveren. Het water en de mist zorgt ervoor dat de rijtijden natuurlijk opliepen. 's avonds nog genoten van het wondermooie Riquewihr. Zondag begint mooi met enkele uitlopers van de Vogezen om dan via Luxemburg richting Luik te rijden. De laatste 200 km dan autostrade gedaan om dan 's avonds met zijn allen iets te gaan eten. Ook onze geplande 5de rijder Norbert was ook van dienst. Met zijn tienen lijk bijgebabeld, bijgedronken,... Maandag dag weer met de voeten op de grond, of beter met de voeten onder de bureau om de werkweek weer goed te beginnen.

Zwitserland 2010 Moto-0239

 

© 2012 Peter Vansteenkiste - Mia Willems Contact Me

© Peter Vansteenkiste - Mia Willems 2014