2014 Schotland

Maandag : Mol - IJmuiden

Eindelijk is het zover! We vertrekken naar Schotland. Natuurlijk vraagt ons iedereen om voorzichtig te zijn. Dat is logisch met wat er in de familie is gebeurd.
In de voormiddag de laatste voorbereidingen gedaan en dan na ongeduldig wachten al rond 12u30 vertrokken.

Onderweg enkele drupjes regen maar toch vlot daargeraakt. Rond Amsterdam haperde mijn zumo550 enkele malen waardoor ik enkele afslagen had gemist. Hopelijk gebeurt mij dit niet in Schotland want het is toch zo gemakkelijk.

17° Mostly Cloudy
Sluisplein, Velsen,Noord-Holland, Nederland


Dinsdag : Newcastle - Loch Lomond

Vandaag zijn we in Schotland aangekomen.
Best wel een lange trip per boot. Volgens de statistieken was het een kalme vaart maar een tocht van 17u boot voel je toch in je zeemansbenen.
Het ontschepen duurde toch heel wat langer dan verwacht. Aankomst was voorzien om 9u Schotse tijd maar het was bijna 10u30 vooralleer we echt weg waren.
Eerst een uurtje rijden om de buurt van Newcastle te verlaten.
Het nationaal park rond de Schotse grens was wel spectaculair, juist zoals de wegen. Afwissellend korte smalle wegen met grote snelle verbindingswegen.
De vergezichten zijn vooral heidelandschappen maar dan in de heuvels.

Na de Schotse intreden bezochten we falkirk wheel, een indrukwekkende scheepslift.
Nadien was het even behelpen, rijden met een iets te grote kaart zonder gps is echt niet handig.

Gelukkig wordt het rijden hier iets makkelijker, het aantal wegen daalt.
De heuvel of bergpas rond “The trossachs” is wel een aanrader, een mooie rit rond een groot meer, aangevuld met een heuvelpas met geen 100m rechtdoor gedurende een dik,half uur.
Op het einde wel wat last gehad om ons hotel te vinden. Truus is toch wel handig.
Hopelijk werkt een hard reset en is ze morgen weer oke.

12° Mostly Sunny
Jedburgh, Engeland, Verenigd Koninkrijk

Woensdag : Loch Lomond - Isle of Skye

Vandaag staat de vebindingsrit naar de highlands op het programma.
Stilletjesaan wordt de omgeving ruwer en harder.
Één van de stops was aan de brug van Harry Potter met als klap op de vuurpijl, met een stoomturbines erop rijdend.
Ook oban is een bezoek waard.
Gelukkig werkte Truus weer en kwamen we op tijd aan onze boot.
Een korte overzet van maillag.

13° Mist and Fog
A830, Glenfinnan, Schotland, Verenigd Koninkrijk




Donderdag : Isle of Skye

Vandaag staat de rondrit van het prachtige Skye op het programma.
Na slechts een klein kwartiertje rijden zie je direct de schoonheid van Skye. Het is een van schotlands bekendste eilanden. Gekend voor zijn prachtige natuur.
De weersvoorspellingen blijven redelijk gunstig. Één van de eerste stops was aan een van de talloze baaien. Gelukkig genoeg hebben de schotten aan elke toplocatie een parkeerplaats voorzien. Ze leven hier immers van het toerisme.
Na een fotostop aan een klif en een waterval kwamen we aan enkele single tracks aan.
De belangrijkste weg wordt dus een kleine weg met af en toe een passeerplaats.
In juni lijkt mij dit nog te doen maar in de zomermaanden niet praktisch.
Rond de middag hebben we dan een wandeling gemaakt naar “coral beach”. Een koraalstrand vlak aan het bekende kasteel van Dungevan. 
Een tip tot hier . Drinken meenemen want op heel Skye is weinig of niets te vinden.
Om toch op tijd bij “talisker” te zijn is het betalend bezoek aan Dungevan niet doorgegaan.
Talisker is een distillerij van whisky met een uitgesproken rooksmaak. Het brouwer lijkt op dat van bier maar dan met enkele specialekes.
'S Avonds lekker gegeten bij een lokaal restaurant, vis maar ook beperkt vlees.




Vrijdag : Isle of Skye - Ullapool

Ook deze morgen lijkt het droog te blijven. Wel kouder maar dat is voor mij minder erg. Mia heeft hier iets meer last van.
De eerste 125 km zijn kort samen te vatten. Geen 100m rechtdoor. Met enkel single tracks en de bekende Applecross en dat zorgde ervoor dat je zelfs zeeziek kan worden op een moto.
Het was gelukkig wel de moeite. Wegen zonder dat je ook maar iemand tegenkomt.
De talloze zeemeren en de lochs volgen elkaar op. Elk met zijn eigen schoonheid.
Ondertussen blijft de bmw perfect werken.
Enkel is het zo dat je voelt dat je heel wat gewicht bij hebt. 
Ook ruik je dat je regelmatig hebt moeten vertrekken op een steile helling. Niet goed Voor de koppeling.
Gelukkig is het rijbereik heel goed want tankstations zijn er niet zo talrijk en het bestand van Garmin is niet zo actueel meer.
Onderweg nog een waterval meegepikt om dan op tijd in ullapool te zijn.

12° Mostly Cloudy
Strathcarron, Schotland, Verenigd Koninkrijk




Zaterdag : Ullapool - Ford Augustus

Zaterdag is onze laatste dag in de highlands . We rijden immers nog een 75km meer noordelijker en blijven de kustweg volgen. De single roads blijven hier baas. Single roads zijn best vermoeiend. Er zijnimmers zoveel niveauverschillen en bochten dat je zeer goed moet opletten.
De kust blijft zeer ruw en is hier adembenemend mooi. Een blauwe hemel zou het plaatje afmaken. Nu moeten we 'content' zijn meug 50 tinten grijs.
Rond 11 u hebben we kennisgemaakt met het echte Schotland.
Na wat twijfelen, het kan hier immers van weer veranderen na elke bocht, hebben we dan toch, zij het 5 min te laat, ons regenpak moeten aandoen.
Nadien hebben we dan koers gezet, in de gietende regen, richting binnenland.
Hier verandert het landschap naar het zwartewoud, de ruwheid is helemaal weg. Alleen een verlaten weg single road van 50km was ons gezelschap. 
Na een uur regen eindelijk iets gevonden om de innerlijke mens te verwarmen. Ook dat is hier niet zo eenvoudig, juist zoals benzinestations.
Nadien hebben we dan koers gezet richting “Nessie”, wel zijn vijvertje gevonden maar geen monster te zien.
Onderweg is er eindelijk terug leven en bedrijvigheid te zien.

13° Mostly Sunny
A837, Lairg, Schotland, Verenigd Koninkrijk


Zondag : Ford Augustus - Queensferry

Na een tof en lekker avondmaal zijn we zoals gewoonlijk op tijd gaan slapen. Motovakanties zijn immers vermoeiend.
Vandaag stond er een lange rit op het programma.
Achteraf gezien was deze dag absoluut geen succes. 
Wat ik zeker heb onthouden is dat als je veel kilometers moet of wil doen je de B-wegen moet vermijden. Ze zijn moei maar o zo vermoeiend en liggen er niet zo goed bij. Je hobbelt van links naar rechts en boven naar onder. Ook kan je nooit een deftig tempo aanhouden om een beetje je uurschema te volgen. 
Toeristen kan je op een B weg wel.
Het nationaal park zelf was wel mooi en vlot berijdbaar. Je kan het best. Vergelijken met het zwarte woud. Vooral glooiende wegen. Wat wel opviel is dat je grote valleien hebt waar je lang kan door rijden. 
Gelukkig waren wij per motor want voorbijsteken is hier niet zo eenvoudig. De weg slingert immers zeer fel.
Wat ikw wel zou afraden is een bezoek aan Balmoral. Dit is puur commerce. Duur(13euro pp) en je krijgt slechts 1 kamer van het kasteel te zien. We denken en zijn er eigenlijk zeker van dat er veel mooiere kastelen te bezoeken zijn, maar die zijn natuurlijk niet van de koningin.
Onze slaapstad queensferry is wel een aanrader. Gelegen in de baai met zicht op de bekende bruggen heeft nog de charme van een kleine stad. Hier hebben we dan ook in een lokale pub, in het bijzijn van enkele andere Belgen de rode duivels zien winnen. Tof.


Maandag : Queensferry - Newcastle

Maandag is onze slotdag. Een relatief korte rit van 250km naar Newcastle.
Eerst een half uurtje de drukte van Edinburgh trotseren om dan via de kust af te zakken.
Het weer is ons vandaag goed gezind en hierdoor geeft de combinatie van zee en zon een echt vakantiegevoel.
Het kasteel van tanthenon is echt een aanrader. Een prachtige burcht op de kliffen.
Rond 15 u aangekomen en dan 16 uur boot.
Schotland is echt een aanrader.
Voordelen :
Indrukwekkende landschappen
Talloze b&b maar de goed gelegen stuks zijn bijna altijd volzet
Je kan er uren rondrijden zonder stress 
Voorzien voor de toerist

Nadelen :
B wegen zijn leuk maar vermoeiend
Het mooie gedeelte licht redelijk ver om op enkele dagen te doen.
Redelijk duur, mbt inkomgelden en drankjes, beperkte eetmogelijkheden.
Benzine is duur en er zijn weinig benzinepompen, gelukkig kan je met de RT een heel eind geraken. Het verbruik lag immers maar op 5,2 l/100km.
Persoonlijk zou ik de highlands niet combineren met de tussenliggende gebieden. Je gaat immers terug naar af. Het wow gevoel is er dan veel minder.
Single roads zij erg vermoeiend doordat je steeds moet inschatten naar het eventueel tegenliggend verkeer.



© Peter Vansteenkiste - Mia Willems 2014