2004 Venezuela

Reisverslag

Dag 1: 16/9 Vertrek om 5.00u in Mol met ouders. Rond kwart na zes aankomst te Zaventem. Ingecheckt voor beide vluchten. De eerste vlucht naar Madrid was voorzien om 8u10 - In Madrid hebben we dan een kleinigheidje gegeten vermits er op de vlucht naar Madrid geen eten voorzien was (is bij Iberia pas bij vluchten van langer dan 4 uur. De vlucht naar Caracas om 12u50 met aankomst om 19u30 ( plaatselijke tijd = 6 uur vroeger dan in België). Na afhaling van de groep van 25 zijn we vertrokken voor een trip naar Maracay. Je krijgt direkt het gevoel in een ander continent te zijn. De warmte en het exotische komen direkt op je af. Aankomst in hotel "PIPO INTERNACIONAL" in Maracay. Hier hebben wij een verkwikkende douche genomen om dan te een reuze steak te eten in het restaurant. We hadden na de lange reis immers geen fut meer om naar het lokale dorp te gaan, zeg maar gerust stad. Dag 2: 17/9 Vanaf dag een zaten wij in het tempo van een rondreis . Reeds om 6u45 opstaan om om 8u00 te vertrek naar het Nationaal Park " HENRI PITTIER" in Maracay na een bergpas in het nevelwoud- Aan zee met bootjes naar CHUAO. Een lokale rit per camion, achteraan op de laadbak door een lokale koffie, bananenplantage - CHORONI - Na deze rit konden wij nog wat vrije tijd doorbrengen op het adembenemende strand van PUERTO COLOMBIA.De mannen kunnen hier de ogen de kost geven. De dames dragen wel een bikini maar veel stof hebben zij daar niet voor nodig. De volgende dag hadden wij nog plezier van deze rust door de aanwezigheid van tientallen beten (zandvlooien) Terug om 18u20. 's Avonds zijn we met een ander koppel in het centrum gaan eten. Aan eten niets te kort, het bestelde vlees of vis gaat amper op je bord. Nadien nog een lokaal biertje POLAR in de bar van het hotel.

Dag 3: 18/9 : Om 7u45 opstaan 9u00 vertrek naar de stad CORO. Eerst een stadsbezoek aan MARACAY ( heeft het grootste plaza Bolivar van Latijns Amerika) - stierenarena. Hier zie je de invloed van de spanjaarden nog steeds. 's Middags lunch vlak naast de zee. De ober komt rond met een bord vis waaruit je kan kiezen, verser kan dus amper. Voor de niet visliefhebbers is er steeds POLLO, kip. Aankomst in ons 2de hotel om 18u15. Dit hotel voelde zeer vochtig aan. Alles was nat van de vochtigheid.'s avonds italiaans gegeten met een groep van 10. Dag 4: 19/9 7u45 opstaan 9u00 bezoek aan de koloniale stad Coro, is geklasseerd als werelderfgoed. Dit was voor mij een van de hoogtepunten van de vakantie. De kleuren van deze stad zijn immers overweldigend. Je kan geen kleur bedenken of men heeft er een huis mee geschilderd. Alles zeer mooi onderhouden, dit gecombineerd met een helblauwe hemel en 35° en vakantie, wat wil een mens nog meer. Behalve een fles water misschien, maar daar zorgen de gidsen dan wel voor.

's Middags lunch met geitenvlees (een lokaal gerecht) , Terug in het hotel hadden wij enkele vrije uurtjes wegens de hitte, zodat wij toch eens konden profiteren van een zwembad. Van afkoelen was echter geen sprake, het water was warmer dan het water uit de kraan. Maar het deed wel deugd.Om 16u00 vertrek naar de zandduinen van Coro ( MEDANOS DE CORO), via enkele lokale dorpen. Onderweg hebben wij genoten van enkele prachtige uitzichten. Een oude vissershaven met daarbij de ondergaande zon heeft enkele zeer mooie foto's opgeleverd.

Dag 5: 20/9 7u45 opstaan 9u00 vertrek naar SIERRA de SAN LOUIS Bezoek aan de Haiton (=kloof) de GUARATARO - De eerste kloof was een opwarmertje om nadien de 300m diepe kloof te bekijken. Tijdens de wandeling naar de kloof hebben wij enkele helblauwe (reuze) vlinders gezien. 's Namiddag bezoek aan de watervallen van HUEQUE. Deze watervallen in trapvorm zijn een lokale ontmoetingsplaats voor de bewoners. Een echte tropische regenbui herinnerde ons eraan dat je nooit je regenjas mag vergeten. Tijdens het schuilen hebben wij nog een echte ananas gegeten. Terug om 17u30: eten in een lokale bakkerij, zeker een aanrader voor wie niet graag 2x per dag een volledige maaltijd wil eten. Nadien klaarmaken en douchen om om 20u30 te vertrekken voor het gevreesde nachttransport van 700 km naar MERIDA. Dit is door de luxebus toch 95% meevallen. Via 2 tussenstops, en 1 noodstop van de chauffeur, zijn we redelijk uitgeslapen aangekomen in Merida.

Dag 6: 21/9 Aankomst in hotel PRADO RIO om 7u30, een welkomsdrankje. Douchen en ontbijt zodat we om 10u00 konden vertrekken voor de KOFFIEROUTE. (de uitstap die ons het minst leuk leek. Na enkele stops bij enkele bergdorpen heeft tijdens de afdaling naar ons restaurant de lokale bus met verhitte remmen de strijd moeten staken. We hebben dan maar de rest van de afdaling te voet gedaan. In het volgende dorpje hebben wij dan een lokale bus genomen naar ons restaurant, hier hebben wij wel een zeer lekkere maaltijd gegeten. Om vervolgens door te rijden naar een hacienda, door al onze tegenslagen was dit echter reeds gesloten zodat wij via een tussenstop aan een suikerrietfabriekje om 19u00 terug aan ons hotel aangekomen zijn.

Dag 7: 22/9 6u30 opstaan om reeds om 7u45 te vertrekken naar de hoogste kabelbaan ter wereld ( 4800m). Spijtig genoeg was men juist die dag begonnen met het onderhoud van het laatste gedeelte van de kabelbaan zodat wij op een hoogte van 4.048 m moesten stoppen, enkele van onze groepsleden hadden op deze hoogste echter al last van het gebrek aan zuurstof en gingen met de volgende rit reeds naar lagere hoogstes. Anderen hebben samen met ons een beperkte wandeling gemaakt, en tevens genoten van de rust en de uitzichten. Via enkele tussenstops met prachtige uitzichten hebben wij dan de hoogtestage beëindigd. Dit was een prachtervaring. Het uitzicht was immers enorm, wij hadden ht geluk helder weer te hebben. Nadien zijn wij naar een overdekte markt geweest. Deze plaats was de enige plaats tijdens de rondreis waar we souviniers en postkaarten konden aanschaffen. Zeer populair zijn de duobeelden, de gitaren. Nadien met zijn allen naar het postkantoor om de postkaarten te versturen . De verrassing van de gids door een bezoek aan de Heladeria Coromoto (= ijssalon met meer dan 700 verschillende smaken) is spijtig genoeg in het water gevallen , het was gesloten! Een andere ijssalon op enkele honderden meters afstand heeft het zeker goed gemaakt. Iedereen heeft genoten van het ijsje. Ikzelf heb een ijs genomen met een lokale fruitsoort (gwanabana of zoiets). Terug om 18u00

Dag 8 : 23/9 7u45 opstaan 9u00 vertrek naar de kust van PUERTO CONCHA ( MARACAIBO) voor een natuurreis. Via enkele stops aan uitzichten zijn wij rond de late namiddag aan de vissershaven aangekomen. De vissers hebben eerst hun sloepjes uitgeladen om nadien met ons een rondsvaart te maken. Tijdens deze vaart per lokale boot met slechts een man of 5 aan boord hebben wij genoten van de rust tussen de verschillende soorten vogels, apen en planten. Gelukkig hadden wij lokale vissers aan boord, anders wordt het heel moeilijk om iets te vinden. Zij zien en horen gelukkig wel alles. Dolfijnen hebben wij echter niet gezien, een andere groep heeft er echter wel eentje gezien. Terug om 22u00

Dag 9: 24/9 7u15 opstaan 8u30 vertrek over de hoogvlaktes tot 3.600m van het ANDESGEBERGTE naar Barinas. Onderweg hebben we SAN RAFAEL de MUCUCHIES (= het hoogst gelegen dorp op 3140m )bezocht. Er zijn echter nog hogere bevolkte plaatsen, maar men is pas een dorp indien met een PLAZA BOLIVAR heeft. Deze trip doet denken aan de reportages op tv. Iedereen en alles moet immers over deze bergpas, oude rammelende trucks, auto's,... moeten hierlangs. De uitzichten en de sfeer zijn zeer leuk. 's Middags gegeten in een lokaal restaurant, met haardvuur. Je zit immers op 3.000 m. De bewoners zijn soms gekleed in lokale klederdracht. Iedereen (op enkele na die geen paard meer hadden) kon paard rijden op 3500m hoogte van de "Mucubaji lagune" naar de "Negra lagune". Ikzelf heb dit niet meegedaan wegens koorts, Mia vertrok met volle moed aan de allereerste paardenrit ooit, maar dit was echter niet meegevallen zodat ze de terugweg samen met enkele andere te voet heeft afgelegd De uitzichten hebben echter veel goed gemaakt. Te voet is het veel makkelijker om prachtige foto's te maken. Misschien is beperkte ervaring met paardrijden wel aan te raden. . Aankomst in ons hotel om 18u00

Dag 10: 25/9 6u30 opstaan 7u45 vertrek naar Posada " DONA BARBARA". Hier hebben wij in de voormiddag een tropische stortbij op onze nek gekregen zodat het voormiddagprogramma niet volledig kon afgewerkt worden. Het is nog een echte ranch, inclusief een grote baas. Tijdens de presentatie van de anakonda stond mijnheer onder een paraplu die een werknemer vasthield. Nadien een show van luxe paarden, tot 150.000 dollar per stuk. Na de lunch van enorme hoeveelheden vlees zijn wij op visvangst gegaan. Doel was het vangen van een piranha. Via een bevriend koppel is er een extraatje uit de bus gekomen. Iedereen kon voor 13 usd een vlucht met het vliegtuigje van de baas maken over het domein van 70 km2. Door de beperkte interesse is er maar 1 vlucht geweest met 5 deelnemers. Peter heeft zich maar onthouden omdat er 6 geïnteresseerden waren. Hierdoor konden toch 4 'koppels' genieten van de vlucht. Nadien per jeep een tocht door het domein. Onderweg verschillende vogels gezien. Tussenstop bij de melkerij. Verder per jeep naar de rivier voor een tocht per boot of vliegboot op de rivier. Wandeling door het domein op zoek naar papegaaien en andere vogels. Na de tweede lunch van de dag zijn wel vermoeid in het hotel aangekomen. Terug om 22u30

Dag 11: 26/9 7u15 opstaan 8u30 vertrek transfert BARINAS -CHICHIRIVICHE (550 km) Aankomst na enkele beperkte stops aan het hotel om 18u00 Dag 12: 27/9 7u45 opstaan 9u00 vertrek naar het Nationaal Park "MORROCOY" Per boot enkele eilandjes bezoeken om te zwemmen en te rusten Onderweg hebben wij genoten van de rust en van de tropische stranden. Hier heb ik zelf toch een dolfijn gezien. 's middag keuzemenu via de restaurantboot. Terug om 18u00. Nadien nog genoten van het lokale zwemparadijs. Er zijn enkele glijbanen aan het zwembad. Dag 13: 28/9 7u45 opstaan 9u00 vertrek naar het Nationaal Park "MORROCOY" Bezoek aan de grot van de indiaan en de Heilige Maagd. Terug om 15u30. Weer een duik genomen in het zwembad. Misschien toch maar best niet duiken, het water is immer minder dan een 1m diep. Dag 14: 29/9 6u45 opstaan 8u00 vertrek transfert naar de luchthaven van CARACAS (= 5 uur rijden) om normaal om 17u10 onze vlucht naar Madrid te nemen. De lange tijd in de luchthaven was zeker nodig door de enorme veiligheidscontroles. We zijn zeker een keer of 6 gecontroleerd. Door omstandigheden (late aankomst van het vliegtuig, foutieve bagage) zijn we met een vertraging van bijna 2 uur vertrokken. Dag 15: 30/9 Aankomst in Madrid. Door onze vertraging hadden wij onze aansluitende vlucht naar Zaventem gemist. Ervaring leerde ons dat wij dan een nieuwe vlucht konden boeken. De vriendelijke hostessen van de infodienst van IBERIA hadden voor ons een vlucht om 13u05. We hebben voor alle zekerheid onze ouders verwittigd dat wij iets later zouden zijn. Stipt vertrokken naar België. Om 15u15 zijn wij dan geland en konden wij genieten van het belgisch weer. Bezoeken aan enkele thuisblijvers om nadien de ongemakken van de vakantie te ontdekken, wassen, post.... Door het uurverschil zijn we echter pas om 03u00 gaan slapen en zijn we pas de volgende middag wakker geworden. Dag 16 was al bijna om.