2005 india

Reisverslag

Dag 1: Delhi Reeds voor dag en dauw uit de veren om tijdig in de luchthaven te zijn. Onze vlucht naar Londen vertrok reeds om kwart na zeven.

Zonder problemen aangekomen. De vlucht naar Delhi vertrekt met meer dan een kwartier vertraging, er zijn immers 2 passagiers niet komen opdagen. Na een vlucht van 8u25 vanuit Londen aangekomen in Delhi.

Na de nodige controlest staat de gids van Thomas Cook ons op te wachten, hij meldt dat er 2 mederreizigers hun aansluitende vlucht in Londen gemeest hebben, 'nu weten we dus waarom we moesten wachten' De bus brengt ons naar het Hotel waardat we na een kleine maaltijd direkt gaan slapen om morgen de 'echte' vakantie te beginnen.

Dag 2: DELHI - MANDAWA

Vandaag staat er reeds een lange trip naar Mandawa voor de boeg.Onderweg enkele stops. In de loop van de namiddag komen we aan in hotel Mandawa Castle. Het hotel is gelegen in de binnenkant van een fort. Het hotel staat in schril contrast met de omgeving. De authentieke kamers doen je direct denken aan de sprookjes van 1001 nachten. Het avondmaal wordt in de tuin gehouden, temidden van de prachtige omgeving.

Dag 3: MANDAWA - BIKANER

De stadswandeling, gevolgd door enkele jongeren die ons continu achter snoep, geld en schampoo vragen, brengt ons langs de prachtige herenhuizen In de namiddag bezoeken we per motorikscha de versterkte stad Bikaner waar het JUNAGARH-FORT, uit de 16de eeuw, verschillende paleizen uit zandsteen en marmer omsluit.Vervolgens bezoeken we DEVI KUND ' de rattentempel' waar de uit marmer gehouwen grafmonumenten van de prinsen van Bikaner naast elkaar opgesteld staan. Dit complex is niet voor gevoelige zielen. Schoenen uit en je kan genieten van een schouwspel van loslopende ratten, met alle ongemakken. Om het helemaal compleet te maken was de vloer nat zodat het aanhouden van kousen ook geen oplossing was. Indrukwekkend.

Dag 4: BIKANER - JAISALMER

Na een nacht in onze grootste hotelkamer ooit (minimum 9 op 8 m en 4 meter hoog, met aparte badkamer) vertrekken we voor een 2de lange trip door de woestijn naar Jaisalmer.

Dag 5: JAISALMER

Hier zien we de enkele fraaie staaltjes van bouwkunst van de Maharadjas, hun kastelen, forten, tempels, zijn tot in het detail uitgewerkt. Zoals in gans India worden we steeds achtervolgd door een horde verkopers. Een tip ! geen oogcontact want anders wordt het heel moeilijk om er zonder problemen vanaf te geraken. ' s Avonds hebben we per kameel de woestijn doorgelopen, gewandeld, of hoe kan je het waggelen van een kameel anders omgschrijven. Nadien waren we het erover eens, de dansers waren mannen ipv de gehoopte vrouwen.
Dag 6: JAISALMER - JODHPUR Dat het ondertussen warm is in India hebben we al ondervonden, maar vandaag is het toch een topdag, 45° in de schaduw is toch al de moeite, de sokken zijn geen overbodige luxe. Wandelen op blote voeten zorgt immers voor de nodige 'auw', 'oei'.. geluiden. de volgende dag lezen we in de kranten dat er recordtemperaturen van 46,5° gehaald werden. Gelukkig is de lucht redelijk droog zodat we toch meer kunnen drinken dan zweten. Enkele medereizigers beslissen om toch maar in de bus te blijven. Jodhpur, de ‘Blauwe Stad’, zo genoemd omwille van de vele blauwgekalkte huisjes. Is indrukwekkendHier hebben we in een lokaal postkantoor de nodige postzegels gekocht. In dit postkantoor is de tijd blijven stilstaan, of misschien is er hier nog nooit geen tijd geweest. Vol enthousisme hebben wij na 10 minuten onze postzegels, we waren immers de enige bezoekers in het kantoor.

Dag 7: JODHPUR - RANAKPUR - UDAIPUR

Na enkele dagen woestijn rijden we vandaag door de bergen, tot 1.200 m. Het landschap zie je zienderogen veranderen. Van dor, bruin naar meer groen, Onderweg bezoeken we RANAKPUR, één van de belangrijkste jaïn-pelgrimsplekken in India. Hier worden we binnen gevolgd door een overijverige monnik die voor alles en nog wat geld wil. Is het niet voor een stip op je voorhoofd, dan is het voor uitleg of zomaar.

Dag 8: UDAIPUR

Na het ontbijt gaan we de stad bezoeken, bezoek aan het CITY PALACE, een grandioos gebouw in marmer, graniet en verfijnd inlegwerk. Vervolgens de KLASSIEKE JAGDISH-TEMPEL, opgedragen aan de god Vishnu. Het wordt er niet gemakkelijker op, al die goden uit elkaar houden. In de namiddag hebben we een rustpauze ingelast aan het zwembad, hier was immers nog water.'s avonds stond er een boottocht op het programma, maar die hebben we moeten laten varen, er was immers geen drup water te bekennen in de vier meren. De kamelen en alle andere dieren liepen rustig te grazen op het meer. Als alternatief zijn we naar een fort geweest boven in de bergen, met een prachtig zicht op de stad. Nadien zijn we gaan eten in het Citi Palace. Zoals steeds is eten in india een snelle belevenis. Voorgerecht, soep, hoofdgerecht en dessert op minder dan een uur is geen uitzondering. Hier zijn toch vele records gebroken. Het koude en warme eten werd bijna boven elkaar opgestapeld. Na tussenkomst van de gids hebben we tijd en ruimte gekregen om lekker en ontspannen te eten op het binnenplein.

Dag 9: UDAIPUR - PUSHKAR

na het ontbijt zijn we naar Pushkar verstrokken. De stad Pushkar en het heilige meer, omringd door 52 'ghats', waar hindoes zich in het zuiverende water baden is een lust voor het oog, een niet te vergeten beeld. Hier zie je het india uit de boekjes, badende gezinnen en een prachtig zicht.Deze vredige stad telt talrijke tempels en is de trotse en enige bezitter van een Brahmatempel in India. Nadien voor het eerst een terrasje gedaan in het centrum. Collega reizigers zijn de straat ingetrokken op jacht naar souveniers.Een half uurtje later kwamen ze weer terug, gevolgd door een horde indiërs.

Dag 10: PUSHKAR - JAIPUR In de namiddag bezoekt u het PALEIS VAN JAIPUR, de woonst van de huidige Maharadja, deze Maharadja heeft zijn paleis mooi opgeknapt, nieuw geschilderd.De verplichte musea zijn mooi.. Dit was prachtig qua kleur. Foto's maken was niet zo eenvoudig, de bewakers willen absoluut op de foto staan.Nadien bezochten we ook JANTAR MANTAR, het astrolologisch observatorium van het paleis. Zeer interessant maar zonnewijzers staan niet voor niets in de zon. Temperaturen van meer dan 40° werden zonder problemen gehaald. Een optreden van goochelende straatkinderen was een zeer aangename verrassing. Na het geven van wat drinkgeld waren de kinderen zeer gelukkig. Dit schouwspel werd gadegeslagen door enkele politieagenten, die al te graag een deel van de opbrengsten zouden willen ontvangen.

Dag 11: JAIPUR

Eindelijk de grote olifantentocht. De grote ingangspoort van het AMBERFORT fort bevindt zich immers aan de top van een steile helling. Hier hadden we een beetje pech. Juist voor ons kwamen 2 bussen japanners het fort bezoeken, zodat we iets langer op onze olifant moesten wachten. Dit wachten was het sein om een horde verkopers op ons af te sturen. En natuurlijk hebben we uiteindelijk iets gekocht. Eerst 200 roepie per stuk, nadien toch gekocht aan 50 per stuk.

Dag 12: JAIPUR - AGRA Goed geslapen en klaar voor de rit naar de stad van de Taj Mahal. naar Agra.Onderweg hielden we halt aan bij de fascinerende 'dode stad' FATHEPUR SIKRI, die reeds enkele dagen na haar oprichting bij gebrek aan drinkbaar water werd verlaten. De gids met een raar engels accent was niet heel content. Juist voor de verlaten stad was de ganse bus in slaap gevallen, inclusief gids. Natuurlijk waren we nog niet in de stemming om naar hem te luisteren. Nadien nog gestopt aan een geitenmarkt, wat je hier ziet zie je enkel in films. Wij waren immers de attractie van de dag. Minstens 50 man stonden ons aan te kijken.In de vroege namiddag aankomst in het hotel Clarks Shiraz.> In de namiddag bezoekt u nog het FORT VAN AGRA, het indrukwekkende paleis van de Mogholkeizers. Nadien zijn we op het dak van het hotel naar de Taj Mahal gaan kijken.
Dag 13: AGRA - DELHI

Reeds voor zes uur zijn we vertrokken naar de Taj, bij dageraad kunt u genieten van een adembenemende zonsopgang bij het TAJ MAHAL. > Dit mausoleum bezit een ongeëvenaarde schoonheid en is volledig in marmer opgetrokken en met kostbare edelstenen ingelegd. Het werd gebouwd in opdracht van Shah Jehan ter nagedachtenis van zijn geliefde Mumtaz Mahal.> De Taj Mahal wordt beschouwd als het meest indrukwekkende monument dat ooit uit liefde werd gebouwd! En dat is ook zo. Doordat het laagseizoen was waren er heel weinig toeristen. De kleur van de Taj verandert samen met de zon. Het volledig symetrisch gebouw is een lust voor het oog. Na de vrije tijd rond de Taj zijn wij gewoon zonder woorden een kwartier blijven kijken.'s avonds hebben wij het afscheidsdiner gehad vermits de volgende dag een medereiziger zijn verlenging aanvatte.

Dag 14: DELHI + Dag 15 EUROPA DagBezoek aan een SIKHTEMPEL. Daarna bezoekt u de RAJ PATH, een 2 km lange laan met veel gebouwen uit de Britse tijd. Na een laatste rit per Riksha zijn we een siteseeing gaan doen per bus om de tijd te doden. In de late namiddag zijn we in ons hotel aangekomen, waar we ons om beurten konden opfrissen. Voor een laatste keer in India hebben wij toch maar voor een MCDonalds gekozen. Pas om 02u00 's nachts is ons vliegtuig vertrokken richting Londen. Gelukkig hebben wij allebei meer dan 5 uur geslapen zodat wij zonder problemen de dag in Europa konden doorkomen.