2015 Usa Rocky Mountains

Mol - Denver

Na de voorbereiding van enkele maanden is het eindelijk zover. We vertrekken. In tegenstelling tot vele andere jaren vertrekken we nu pas rond 8u30 te Mol. Onderweg naar Schiphol verliep alles zeer vlot. Ook het afleveren van de wagen liep op wieltjes. Alles ruim op tijd. Bij het inchecken kregen we 2x nooduitgang zodat we meer ruimte hadden dan in business.

Eerst een korte vlucht van 3u dan met een half uur vertraging eentje van 8u.In Denver was het alleen zeer druk zodat de immigratie toch wel 1u30 geduurd heeft. Dit jaar konden we kiezen qua auto, als het maar een grijze was. Onderweg om 22u nog gestopt in een wallmart (24/24 open) om dan door te rijden naar estes park. Winkelen bijna 's nachts is wel anders.

Hier aangekomen werd direct door de uitbater gemeld dat er juist een “bear” attack geweest was in de keuken. Gewapende politie was juist aan het rondkijken. “Welcome in Colorado” en … Slaapwel want het is al bijna 8u Belgische tijd of middernacht hier.

Rocky Mountains National Park

Na een korte nacht, 8u tijdsverschil voel je toch enkele dagen, zijn we reeds rond 7u vertrokken om de Rocky Mountains te gaan verkennen. In tegenstelling tot de weersvoorspellingen was het toch regenachtig ipv zonnig. De eerste wandeling was gekend voor zijn mooie weerspiegelingen maar daar kwam nu niets van in huis. Bovendien was het ook zeer hard aan het waaien. Uitgerust met een regenjas zijn we toch begonnen aan de wandeling. Best mooi maar Halfweg gingen de hemelsluizen open. Het was mooi maar vochtig.

Onderweg reden we langs een onverharde weg naar de top van het park. Gelukkig was het hier vooral droog. Mooie zichten waren er vooral op het einde als we de boomgrens passeerden. Boven aan het visitorscenter was het zeer hard aan het waaien en gaf de temperatuur slechts 4-5 graden aan. Samen met dan 70-80km/u wind was het ijskoud boven. Boven bedoelen we 3600m. Hier vertrok een kleine wandeling naar de uiteindelijke top. Vermoeid door de hoogte maar wel beloond met zeer mooie uitzichten. Gelukkig was het ondertussen droog.

In de namiddag genoten van de enorme vergezichten van de rmnp. Even gestopt ik de splitsing van noord en zuid. Hier kiest het water in welke richting het stroomt. Op weg naar het hotel genote van een bekende canyon. In het hotel aangekomen toch even gebeld met alamo Road Assistance. De levensduur van de olie stond maar op 9 % meer ipv de 16 als ik hem ging halen. Omwisselen was geen probleem, verderrijden misschien wel, er stonden immers nog 3500 mijlen op het programma en vandaag had ik maar een 300 gereden. Op en af naar Denver dus maar. 1 uur enkel maar beter dat dan in panne vallen. Het geluk was nu dat de auto een maat groter en krachtiger was.

Door de velden

Vandaag was het vooral rijden en rijden. Na een dik half uur toch maar gestopt in Cheyenne, hier staat een mini witte huis. Nadien is het echter vrij monotoon geworden.400 km alleen maar velden.  Keuze uit graan, vee mais en zonnebloemen, hiervan was graan 70%. De wijdsheid kan je echter niet op foto zetten. Vergezichten van 25km links, rechts, voor en achter waren de regel.

Onderweg als afwisseling gestopt bij scotsbluff nm.Hier hadden wij een mooi zicht over de omgeving, het was immers een berg te midden van een vlak landschap. Picknicken deden we in de buurt van chimney rock.Een specialetje was carhenge, Stonehenge maar dan met auto's Dit was een gratis stopplaats . Beter laat dan nooit. Nadien was het weer uren rijden door de velden, dwars door het indianengebied, heel anders en hier hing precies een andere sfeer, meer armoede en minder chique en grote auto's, en meer rommel.

In badlands zelf hebben we genoten van ons mooi uitzicht. Spijtig genoeg was het restaurant vroeg gesloten, maar het was lekker.Nog snel geprobeerd de zonsondergang mee te pikken maar enkele wolken deden een beetje roet in het eten, maar toch gelukt.  ’s  Nachts nog opgestaan om door het raam te kijken naar eventueel noorderlicht maar hiervoor was het te bewolkt.

Badlands

Vandaag voor de wekker wakker geworden. Het uurverschil zit er toch nog een beetje in. Na een klein ontbijtkoek met een yoghurt en een koffie vertrokken voor enkele wandelingen. De ochtendzon gaf nog weinig warmte maar het zicht en sfeer deed alles extra uitkomen. Prachtige zichten en gevoel rond de bergen.Echt de moeite waard om er voor rond te rijden.De route bovenop de 'rim' gaf elke paar km een nieuw uitzichtpunt.

's Middags ontbeten op een picknickbank met zicht op het park. De zandweg door het park was gekend voor zijn dieren maar deze waren vandaag vooral in winterslaap, een verloren bison, enkel stokstaartjes. De offroad weg hebben we na een 10 tal km toch moeten stoppen.Het 2de deel was immers voor onze 4x4 te hoog. Dus een Km achteruit terug.

's Avonds de ceremonie van mount rushmore gaan bezichtigen. Dit is een herdenkingsplaats van de oorsprong van USA met als bekend gezicht de 4 presidenten. Dit in combinatie met een film, het volkslied, het groeten van de vlag, gaf dit wel een speciaal gevoel.

Black hills

Na de avondceremonie het echte Amerika gevoeld.
Vertrokken voor een dag in de blackhils. Eerst opzoek naar wildlife maar op een ree en een volgel na niet veel gezien.
De vergezichten waren wel de moeite.
Rond 10ual aangekomen aan grotten. Een top 5 in de wereld.
De tocht van 450 treden was door smalle stukken en doorgangen. In tegenstelling tot andere grotten waren hier geen zuilen maar vooral kleine box formaties.
De toer duurde 1,5uur en na een dik uur alleen maar verder af te dalen vond ik het toch raar om dan op tijd terug te zijn en ja hoor,… Na 1,5u en 70m onder de grond was er een … Lift
Enkele km's verder gestopt voor onze dagelijkse picknick en nu met lekker brood ipv hotdogbrood. Mmm.

Nadien toch nog enkele bizons gezien.
Zeker de moeite was needles highway en sheep mountain Road. Onvergetelijk voor het aantal bochten maar ook voor de zeer smalle tunnels

Om de dag van morgen haalbaarder te maken toch nog 150km doorgereden.
Morgen staan er immers 679km op het programma.

Devils Tower

Naar Cody

Vandaag stond de langste dag op het programma, bijna 700km, dus vroeg vertrokken. Reeds iets voor 7 waren we klaar om te ontbijten. Klassiek, beetje fruit, toast ei,… Maar toch meestal lekker.

Na een dik uurtje rijden kwamen we al aan aan Devils Tower. Een eenzame rots, berg dit je best gekozen moet hebben, in combinatie met knalblauwe hemel was dit echt mooi.De volgende uren reden we vooral richting de bergen in de verte, weer uren door vlaktes en vergezichten. Dit kan je niet op een foto krijgen.De Rm zelf waren reeds 100km op voorhand te zien maar de pas erover is best wel stijl en lang. Boven rij je dan weer een hele tijd op enorme plateaus. Sneeuw komt er zeker, overal zie je palen ,bordjes voor sneeuwscooters.En ook wij hadden verse sneeuw op onze picknickplaats. Een 100 km voor Cody nog een bezoek gebracht een big Horn Np, bekend om zijn horshoebend canyon, indrukwekkend en je denkt direct dat je in de westkust zat.

Rondrit Cody

Vandaag de eerste keer 2 nachten in Een hotel.We kunnen dus vandaag rustig aan doen. Na een korte stop aan de walMart zijn we vertrokken voor één van Amerika's mooiste routes, de beartooth highway. Deze weg is maar max 4 maand per jaar gegarandeerd open. Ook vandaag waren er sporen van lichte sneeuwval.Gelukkig is het vandaag een strakblauwe hemel en zijn de vergezichten om te onthouden.Ook is dit de streek van de beren maar voorlopig nog niets gezien.Wat we wel gevoeld hebben was de zeer strakke wind.Rond 15u waren we reeds terug in Cody en konden we ons klaarmaken voor een avondshow met Amerikaanse gitaar. Best een leuke avond

Elk

Oost - Yellowstone

Yellowstone vandaag was ook weer top. Weer die straalblauwe hemel.
Het park begonnen met 2 wandelingen. Tof een beetje raar wetende dat er beren in de buurt kunnen zijn. Bordjes en verwittigingen genoeg overal.
Na de wandelingen de eerste zwavelgeur geroken bij de borrelende putten.
In de namiddag weer enkele buffels, bizons gezien tot vlak aan en rond de auto's.

Later zagen we enkele mensen met een verrekijker, meer een telescoop kijken. Via hun zagen we inde verte wolven hun prooi eten.
Iets later bij een kleinere wandeling zagen we in de verte een zwarte beer.
Later nog een beer met een kleintje erbij.
De verrekijker doet goed dienst.

Alles loopt dus naar wens.
Het is hier alleen eigenlijk te warm voor ons.
Normaal is het hier rond de 10 graden en nu is het hier 25 dus gaan onze t-shirts en korte broeken veel te snel in gebruik.
Maar dat vinden we niet zo erg.

Yellowstone

Vandaag een rustig dagje Yellowstone.Genieten van de enorme pracht en praal van de terrassen, geyzers en Pools.Zien om te geloven.Yellowstone koude gaat niet goed samen. Vorige week blijkbaar sneeuw en nu +23 en volle zo'n.Tegen de avond was ik geheel opgewarmd.Nadeel aan deze zijde is de drukte maar al bij al viel het toch nog mee. Bussen en veel toeristen blijven immers heel dikwijls in het begin hangen.

Yellowstone Pool

Vandaag opgestaan met bijna vriestemperatuur maar weer met een straalblauwe hemel.Koelbox klaar en klaar voor een dagje populair Yellowstone. Bij old faithfull kwam je precies op de parking van een attractiepark aan. Gelukkig kwam daar snel verandering in. Het is zo uitgebreid dat er nergens last is van andere bezoekers. Bij het visitorscenter de uren genoteerd van de bekendste geisers. Via de wandelpaden genoten van diverse geisers en Pools.Persoonlijk vooral genoten van de Pools. Deze zijn in het echt nog mooier dan op foto. Kleuren zijn niet te beschrijven, geel, blauw, …Ook hebben we ge,oren van de uitbarsting van de grand geyser. Tussen 2 en 4u30 geschat. Dus rond 2 u zaten we reeds te wachten.Diverse kleine waren reeds actief en na een klein uur stoppen deze, verdwijnt het water en… Een tijd later een enorme waterstraal op een andere plaats. Indrukwekkend, zuiver water tegen een blauwe hemel, prachtig gewoon. De afstanden zijn redelijk groot. Ik schat dat we vandaag toch 15 km gewandeld hebben. Tijdens het naar huis rijden nog een zijweg genomen en… Een wolf gezien.Dus,… Een van de beste vakantiedagen ooit. Een aanrader.

Yellowstone naar Jackson

Na een leuke dag gisteren hebben we deze voormiddag vrij gehouden op nog enkele geisers in actie te zien.Daisy en Riverside staan op het programma, allebei rond 10-11u. Je moet immers altijd een 30min voor en na tellen. Het is immers geen computer. Gelukkig waren we redelijk op tijd want de afstanden zijn toch steeds 2 à 3 km. Daisy was perfect op tijd en gaf ons een kleine douche en liet ons genieten van een mooie straal. Riverside is blijkbaar een constante geiser maar vandaag was hij of zij toch wel een uur in retard. Laat maar het was wel de moeite. Na de 2 erupties stilletjesaan naar de auto gestapt. Yellowstone komt aan haar einde. Onderweg naar Teton nog enkele stops gedaan maar de wandelingen beginnen zwaar te worden. In Jackson nog geprobeerd de auto te wijzigen wegens versleten banden maar dat ging niet.

Grand Teton national park

Na een lekkere lunch gisterenavond toch zoals steeds weer op tijd gaan slapen. De kamer is groot maar de bedden klein. Vandaag stond een dagje Grand Teton op het programma. Minder gekend en minder spectaculair maar toch tof. De herfstkleuren geven het park een zeer mooi zicht. Na enkele tussenstops rond de middag gestopt voor een redelijke wandeling. Blijkbaar 6,2 km.Na enkele km zagen we plots een grote moose, best wel indrukwekkend. Het gevoel van beren is ook weer altijd speciaal. Je let toch altijd op.

De 2de wandeling is niet meer gelukt.De overzet kon immers alleen nog maar enkel, dus misschien voor morgen. Het alternatief met de kabelbaan was ook krap, maar, wel ons eerste terras kunnen doen.

Grand Teton National Park

Jackson is voor ons qua eten zeker een meevaller geweest, gisteren was de Mexicaan een topper. Grand Teton park is eigenlijk niet zo'n topper voor de buitenlandse toerist, de wegen zijn beperkt waardoor je snel op dezelfde wegen uitkomt. De alternatieve wegen zijn na enkele km's meestal niet meer te doen met een eenvoudige 4x4. Een echte is echt wel nodig.Vandaag hebben wij dus de “hidden trail” gedaan, deze was gisteren immers te laat.

Doordat we vandaag nog een eind moesten rijden de trail deels met de boot gedaan, leuk maar duur.Na de trail van 2,2 km de auto genomen om door te rijden naar de kabelbaan, leuk maar nog veel duurder, 64 USD voor 2 online ticketten. Maar toch leuk.

Rond 16u vertrokken voor onze rit naar Arco. De laatste 100 km rij je langs een Amerikaans domein en er is niet of niets te zien, je kan tot 100km ver zien zonder ook maar een iets.Het motel is niet echt een topper, propere kamer maar versleten badkamer, keuze is er ook. 1 zaak.Slapen en morgen verder.

Wendover
Na een nacht in een oud motel doorgereden naar een vulkaangebied.
Alles ziet hier zwart in dit gebied. Het park is echter wel voorzien van kleine wandelingen.
Alleen deden enkele regendruppels ons even twijfelen maar toch gedaan.
Rond 11u doorgereden richting de gokstad, beter op tijd dan niet.
Deze rit was echter vrij eentonig, weinig variatie in de omgeving en buiten Twin Fals is er niet te beleven.
Gelukkig was het hotel in West. Wendover super, een kamer met bubbelbad, wat wil je meer.
Ook was de Italiaan lekker en zoals in vele casino's is alles heel betaalbaar.
Een beetje gewonnen en verloren zodat we gestopt zijn met 7 dollar winst dankzij Mia. maar die zou morgen toch weer even verdwijnen in een of andere automaat.

Bonneville

Bonneville naar Slc

Vandaag (maandag) een afrit niet op de gps gezet en 100 km moeten omrijden. 50 km heen en dus ook terug. Vroeger ging niet.
De zoutvlaktes zijn immers groot.
Persoonlijk iets meer verwacht van deze racebaan. Blijkbaar is er enkel een piste, geen museum, gebouw, niets.
Ook stond het water te hoog om er door te rijden, toch even op de vlakte gereden voor een foto.
Dan doorgereden naar Slc. Gewoon 200km quasie rechtdoor.
Nu zijn we in Salt lake city, met,… Weer een nieuwe auto. Deze morgen kwam er melding op dat olie moest vervangen worden.
Aan de luchthaven van auto gewisseld, eerst was er niets zei de dame van de balie, dan wel en wat bleek, de valiezen gingen er moeilijk in. Ik dus aan de garage gevraagd of ze niets anders en groter hadden. Natuurlijk want de vervangwagen was een maatje kleiner zei ze.
Ze vroeg of een wagen voor 7 ook goed was. Groter had ze niet, en ja hoor, groot is klein uitgedrukt. Dus nu kunnen we de laatste 6 dagen echt de Amerikaan uithangen.
Slc is de stad van de mormonen maar momenteel straalt deze stad nog weinig uit.

Morgen nog een voormiddag Salt lake en dan weer door richting de bergen.

Salt Lake City

Sinds lang nog eens genoten van een ontbijt. Eenvoudig maar lekker na enkele dagen een fruitsapje en een yoghurt op de kamer. Eerst hadden we alvast de wagen ingeladen omdat we nog van plan waren op de middag naar een gospelkoor te gaan luisteren, Mia las echter dat het alleen een orgel was. We hebben dan een deel van Slc gedaan per wagen. Het is immers een zeer rustige stad qua verkeer. We hebben het capitool nog bezocht, het parlement van Utah. Nadien nog even langs de shops om de gereserveerde iPhone op te pikken. Na de shops dus vertrokken terug naar de natuur en de rust.

Eerst nog een 2 uurtjes autostrade om dan terug in de buurt van canyons te komen, eerst met groene bergen, nadien rood en geel.De tussenliggende dorpjes lijken hier allemaal verlaten en zielig, ofwel is het hier zo ofwel is het seizoen gedaan.In de buurt van flaming gorge even een extra lus ingelast en enkele zandwegen.De lus rond de canyons was zeer mooi. Het offroad gedeelte heeft ons een mooie ontmoeting met mama en papa moose gegeven, echt in de natuur.

De slaaplocatie is in een cabin, met open haard, maar dat is voor straks.Spijtig genoeg was ons restaurant gesloten en zijn we in buurt, 10km moeten gaan eten. Voor mij viel het mee, Mia was slecht bedeeld en heeft dus het slechte tot nu toe gegeten. Ook de bediening was slecht. Als ze na 2 beten al komen vragen of je een dessert moet hebben en als je dan zegt neen ze de rekening brengen, dat is niet echt klantvriendelijk.

Aan onze cabin genoten van een biertje met een openhaard, en genoten van de stilte.

Flaming gorge naar dino

Sinds lang een dag zonder internet, ook wel eens tof. Vermits we dus gisteren op tijd zijn gaan slapen hadden we afgesproken om naar de zonsopgang te gaan kijken. Dus op tijd op.De bighorn sheep waren niet van de partij, nu nog de zon. De zonsopkomst was dus geen succes.Eerst nog even doorgereden om rond 11u aan te komen in dino park, voor ons vooral om de mooie kleuren in de bergen.

Rond de middag vertrokken naar fantasy canyon. Een plaats in de middle of nowhere, enkel te bereiken met 4x4. Best leuk, en een rustige plaats voor de picknick..Het iets onbekendere park als persoonlijk wel een voltreffer. Zandvormen in een mooie omgeving. Alleen was de omgeving voorzien van gasinstallaties.In de namiddag doorgereden naar het 2de deel van dinopark. Om een idee te geven. Eerst 64km rijden om een uitzichtpunt met wandeling te doen. Onderweg enkele punten maar niet zo heel veel. De wandeling was echter wel de moeite. Een geweldig zicht op de canyons. Met het terugrijden een offroad weg gezien en volgens het bordje te doen voor een 4x4. Onze jeep kon dus eens getest worden. Één keer getwijfeld om door te rijden maar vermits we toen al 15km ver waren toch maar door het water gereden. In totaal een kleine 100 km op zandwegen door en rond en in de canyon gereden. En niemand tegengekomen behalve,…. 2 prachtige elken. Geweldige beesten.Juist bij het vallen van de avond de hoofdweg gevonden en rond 19u30 in het hotel aangekomen. Eten en slapen dus maar.

Vanuit rangely

Het eenvoudige hotel heeft ons toch een goede nachtrust gegeven en dus uitgerust zijn we vertrokken richting Colorado National monument. Hier hebben we via een rimdrive, een rit boven op de rotsen, genoten van 40km prachtige uitzichten en de gekleurde rotsen, nu vooral weer rood.In plaats van recht naar het volgende park te rijden gekozen voor de mesa scenisch highway. Een omweg door de bergen. Hier hebben we genoten van de herfstkleuren op de bergen en flanken. Zo veel geel kan je bij ons niet vinden. Het was een zeer leuke omweg.Black gunnisson park was mooi maar het ontbreken van kleur, het noemt natuurlijk niet voor niets black,… Doet het een beetje grauw lijken.De canyons zijn echter dieper dan waar dan ook.Voor het gevoel moet je er zeker naartoe.De hoogte valt vandaag echter minder mee, elke kleine inspanning beginnende te voelen. Zou de hoogte dus toch meespelen. We zitten nu immers weer boven de 2500m te wandelen.

De zandduinen.

Vandaag stond er een redelijke rijdag op het programma. Er moest immers een 300km gereden worden voor we aan het nationaal park “Great stand dunes” waren.De weg er naartoe was eerst door de bergen met pieken tot 3100 m en ook hier konden we weer genieten van de magnifieke kleuren van de herfst. De laatste 150km was vrij gemakkelijk. Deze waren terug door de graanvelden en de veestapels. Het rijden op zich was toen ook makkelijk. 50 km rechtdoor, links 70 km en dan nog een keer draaien en recht naar het park.Het park zelf is een grote zandbank van 30km2 temidden van de bergen.Met onze 4x4 een deel van een trail gereden maar op ¾ toch gestopt. High clearance en speciale banden waren toch echt ons ding niet en de losse zand werd iets te los. Wel hadden we hier een toffe picknick. De wandeling naar de hoge duin hebben we met volle moed gestart maar de opkomende wind deed ons stoppen. Gezandstraald worden was ook niet nodig. Het deed zelfs pijn.

Met het naar huis rijden nog een leuk tussendoortje, de zapato Fals, een waterval die je alleen maar door het ijskoude water kon bereiken, koud maar tof en een aanrader.

Morgen de laatste volle dag.

Pikes peak

De kamer was ons goed bevallen want we hebben quasie in één ruk doorgeslapen.'s Morgens was het echter zwaar bewolkt. Dat is natuurlijk niet goed voor het zicht op pikes peak. Na een tijd moesten we afslaan richting de bergen en daar was het precies echt slecht weer, na enkele km was de weg zelfs afgesloten. De omleiding van 40 km deed ons wel in goed weer terechtkomen.

De weg door het goudzoekersstreek was onder een blauwe hemel.De weg naar pikes peak is echt geweldig. De zichten zeer wijds. 24usd taks is niet niets maar het was de moeite.

Garden of Gods en red rocks zijn 2 parken in coloradosprings mooi maar veel te toeristisch.Leuk om te doen als je in de buurt bent, maar niet speciaal voor omrijden.De laatste avond in applebees gegeten, een keten maar wel lekker.

Morgen nog 2 stops en dan naar huis. Eind goed al goed.