2018 Corsica

Oppervlakte: 8.680 km²
Hoofdstad: Ajaccio
Landcode: FR, FRA
Inwoneraantal: 330.455 inwoners (2016)
Regeringsvorm: Semi-Presidentiële Republiek
Hoogste punt: 2.706 m (Monte Cintu)
Afstand (Amsterdam – Ajaccio): 1.159 km
Vliegtijd: circa 2 uur en 30 minuten

Basisdocumenten

Corsica Info

Corsica (Frans: Corse) is een eiland in de Middellandse Zee (Europa). Corsica is een regio van Frankrijk en bestaat uit de departementen Haute-Corse en Corse-du-Sud. Het eiland bevindt zich circa 80 kilometer van de Italiaanse westkust en slechts 12 kilometer van het Italiaanse eiland Sardinië. De hoofdstad van Corsica is Ajaccio. Een aantal grote steden op Corsica zijn: Bastia, Porto-Vecchio en Calvi.

Corsica staat vooral bekend om zijn natuur. Corsica is bergachtig met de Monte Cinto (2.706 meter) en de Monte Rotondo (2.622 meter) als hoogste bergen. Er zijn meerdere natuurreservaten, rotsformaties en een indrukwekkende kustlijn. Het eiland is ideaal voor wandelaars vanwege de vele wandelroutes (waaronder de GR20, een wandelroute van 200 kilometer dwars door Corsica). De economie van het eiland draait grotendeels op het toerisme, dit is ook te merken aan de vele campings op het eiland.

Er zijn in totaal circa 230 campings te vinden en daarnaast nog vele hotels en vakantieparken. De kustlijn van Corsica is grotendeels rotsachtig. Daarnaast zijn er meerdere zandstranden. In de wateren rondom Corsica kan men vele watersporten beoefenen zoals duiken, surfen en zeilen. Verder is Corsica bekend om zijn vele schapen- en geitenkazen.

12/09

Met gemengde gevoelens aan onze reis vertrokken.

S morgens rond 8u30 vertrokken naar Zaventem, eerst nog even langs kantoor om enkele papieren van de de vakantie af te drukken.

Gelukkig of ongelukkig was vooraf onze vlucht later gepland.

Via Tui een parking geboekt.

Maar dit is iets goedkoper dan via brucargo. Persoonlijk boek ik volgende keer wel via brucargo. Deze shuttledienst rijdt binnendoor via de luchthaven en heeft dus geen last van eventuele files. Beter voor de gemoedsrust.

Als je alles telt ben je toch een tijdje bezig.

De vlucht op zich was een makkie, ipv een dag vliegen is dit nu maar 1u30,

Ajaccio is maar een kleine luchthaven maar toch waren alle verhuurbedrijven aanwezig.

In mijn best Frans mijn auto gaan ophalen maar wat bleek, er was geen reservation !

Ik weer mijn bewijsje bovengehaald en na enkele controles bleek dat de reservatie was gemaakt voor 12 juni 2019 !!

De vriendelijke Française vroeg mij om zelf even contact te nemen met hertz Frankrijk , gelukkig heeft ze na een tijdje mij geholpen en een dik half uur later konden we onze auto toch oppikken 😀

Er was keuze uit een ds4, een cactus, een Picasso of een 3008,

Mia koos voor de 3008 en gelijk heeft ze, best een leuke auto.

Aangekomen bij het hotel hebben we genoten van een lekkere aperitief bij de bar met zicht op zee en zwembad.

Dit hebben we verdiend.

30°C Mostly Sunny

D55, Albitreccia, Corsica, Frankrijk

13/09

Ajaccio en omgeving

Vandaag onze eerste echte dag vakantie.

Ondertussen is het donderdag en zijn het enkele zeer ambetante dagen geweest en vond ik nu de moed om terug beginnen te schrijven.

De verslagen van de dagen ervoor ga ik ook wel schrijven maar dan later.

Corsica zelf is best wel een mooi eiland, alleen heb ik vandaag al door dat een rechte baan hier precies niet bestaat😀.

Deze morgen hebben we geen last van het uurverschil. Ach ja er is er geen.

Rond 8u30 gaan buiten gaan ontbijten met zicht op de baai.

Na onze voorraad in te geslagen te hebben zijn we zuidwaarts gereden naar enkele uitzichtpunten en een historische plaats onder de vorm van een gevangenis. Spijtig genoeg was het gebouw niet te bezoeken maar de omliggende sites wel.

Rond de middag zijn we helemaal terug naar het noorden van ajaccio gereden om de bekende eilandengroep er te gaan bezoeken.

Als we in de buurt van de haven van ajaccio waren viel ons het grote aantal cruiseschepen op. Een van MSC was zo groot, nog nooit gezien.

De reden was snel gevonden waarom er rond de eilanden zoveel volk/bussen waren.

Waarschijnlijk een van de 1000den gasten van de boten.

Meer en meer zien we dat een cruise niets voor ons gaat zijn.

S middags geluncht met zicht op zee, goed voor één keer want 2x per dag lunch lijkt ons teveel.

Morgen zoeken voor een snelle hap of een eigen hap.

Na onze toer even chillen aan het zwembad, lichtjes denkend over wat ik aan het doen zou zijn geweest in de us.

27°C Mostly Cloudy

D55, Albitreccia, Corsica, Frankrijk

14/09

Vandaag rijden we richting het zuiden van Corsica.

Op zich niet zoveel kilometers maar na de eerste dag heb ik het idee dat het hier echt niet vooruit gaat.

Ja hoor, vooruitgaan doet het echt niet. De gemiddelde snelheid op de boordcomputer van onze 3008is nog geen 40km/u.

200km is dan eigenlijk wel 5uur rijden.

En het leuke of minder leuke voor de niet autofreak, er is hier geen 100m rechtdoor.

We vertrekken natuurlijk aan zeeniveau vandaag en een kwartier later zitten we al boven de 500m. Best leuk en pittig.

De wegen,zijn 1,5 auto breed en niet voorzien van vangrails, dat vind je volgens mijn alleen in Frankrijk.

Op de weg naar Bonifacio zijn we diverse pre-historische locaties tegengekomen.

Leuk, maar persoonlijk hebben we het meer voor de natuur en zijn locaties, grillen,... dan het historische.

Maar het viel zeker mee.

De 2de site lag midden in een afgelegen regio en dat was meer ons ding. Een 10km autorit op een zeer slechte weg en 3 km wandeling moest je er voor over hebben.

Dat is meer ons ding.

Aangekomen aan onze b&b hebben we nog genoten van een zwembad en nadien zijn we richting Bonifacio gereden.

Hier zien we dat we denken het goed te hebben, maar dar er toch nog wel enkele niveaus hoger zijn.

Jachten van enkele miljoenen is hier geen uitzonder .

23°C Mostly Cloudy

Ajaccio, Corsica, Frankrijk

15/09

Bonifacio

Gisteren gemerkt dat het echt niet vooruit gaat hier en dus vandaag maar gekozen om een rustige dag te regelen.

De bedoeling is om vandaag de kliffenwandeling rond Bonifacio te doen.

Gisteren alleen gemerkt dat Bonifacio een dure stad is. 0,8 euro,om te parkeren.

Niet zo,duur zou je zeggen maar in het klein hangt er wel bij dat het per kwartier is.😏

Ik heb de wandeling dus maar op een andere plaats laten starten, bij een luswandeling maakt dat niet zoveel uit.

Met volle goede moed gestart maar eigenlijk was het best heet , te heet om te wandelen, inspanningen en warmte gaan bij mia niet zo goed samen en na een uurtje toch maar besloten op de wandeling op te schorten.

Trop is trop.

Na de wandeling de omgeving even verkend, en je ziet hier heel mooie strandjes en plaatjes.

Nadien de oude stad van Bonifacio bezocht. Een echte toeristenmagneet. Restaurants, bootjes,souvenirs ,... en veel, heel veel toeristen.

Niet echt ons ding maar wel een mooie stad.

Rond 15u30 aan ons verblijf aangekomen nadat we hebben gewinkeld om vandaag zelf een hapje te maken, spaghetti met zicht op het zwembad,

Lekker en gezellig.

Vermits we s middags ook uit eten moeten gaan, zal,dit een leuke afwisseling zijn.

De locatie leent zich echt wel om te chillen, je hoort hier niets, behalve een vliegtuig af en toe.

29°C Mostly Sunny

20169, Bonifacio, Corsica, Frankrijk

16/09

De bergen in

Vandaag stond een ritje door de Corsicaanse bergen op het programma.

Eerst de enige rechte weg van Corsica gedaan, van Bonifacio naar porte vechio. Zeker enkele km rechtdoor.

Om zekerheid te hebben op een zondag toch maar gekozen om na 500km toch even te gaan tanken. De bergen en een zondag is in Frankrijk geen goede combinatie.

Ik vermoed dat er weinig zal kunnen in de bergen. En dat bleek ook.

De rit naar de Col de Bavella is een van de mooiste routes in Corsica.

Spijtig maar helaas is dit moeilijk vast te leggen op foto.

Onderweg stond een wandeling op het programma naar de waterval van Gallu.

Op mijn voorbereiding stond een kleine startplaats maar het blijkt niet mogelijk te zijn op hier te starten.

De startplaats (nu 4 euro) is aan gelegd en voorzien van 2 restaurants.

De wachter zij ons dat het 45 allez et 45m retour was, met een folder van de Makkelijke wandeling.

Persoonlijk hebben we ervaring dat het dan meestal iets minder is.

Er moet de Franse slag naar geslagen hebben is hier ook wel van toepassing. De zeer pittige wandeling heen en terug duurde meer dan 2u30.

Zeer grote hoogteverschillen en een heel moeilijk parcours.

Door de foutieve info ook met onvoldoende eten en drinken vertrokken waardoor de Wandeling onbewust zwaar werd.

De 2de wandeling van de dag hebben we ds bewust overgeslagen.

Bij het verlaten van de wandeling een sms gekregen van een gemiste oproep. Blijkbaar een Spaanse nummer dus terugbellen was niet het plan.

Bij de mails zat echter een mail van booking met de melding dat er een dubbele boeking was bij ons hotel en dat er geen plaats meer was.

Snel een nieuwe reservatie gemaakt bij het hotel van hun voorkeur en achteraf zeker geen slechte keuze.

Een zeer klein leuk hotelletje met een eigen restaurant.

Kamertje was slechts 3op 3 maar wel zeer typisch ingericht.

Badkamer tip top en s morgens een uitgebreid ontbijt.

Beter dan een plaats die dubbel zou duur was.

23°C Mostly Clear

D368, San-Gavino-di-Carbini, Corsica, Frankrijk

17/09

Na onze aangepaste nacht in Zonza was de rit naar de top van de Bavella redelijk kort.

Omstreeks 9u30 lag de top ervan echter volledig in de wolken en regende het er.

Nu zijn we daar wel op voorzien maar leuk is anders.

En vooral je ziet dan ook niets voor op de foto’s.

We hebben dan maar beslist om niet te starten aan de 2/3 uur durende wandeling .

In cururuzu hebben we dan toch maar beslist om de pre historische site te gaan bezoeken. Eigenlijk maar 1ster volgens michelin maar het was zeker de moeite. 2 uitgebreide sites en een zeer mooie omgeving. Er werd ons zelfs een Nederlandstalige boekje aangeboden met een uitgebreide beschrijving van alle locaties. Voor mij eigenlijk meer sterren waard.

Nadien hebben we 3 Corsica cols gedaan maar vermits de toppen maar op 1200 m liggen waren er teveel bomen om een vollledig zicht te hebben.

En.... geen 25 m rechtdoor.

Het laatste stuk van Corte naar onze chambres d’hotes was best pittig, enkele weg en bezaaid met stukken hout, stenen, gras, slijk,...

Het allerlaatste stuk zelfs zo’n scherpe bochten dat dit niet ging in 1 keer.

De gastheer vertelde ons dat er vandaag een zeer zwaar onweer geweest was. Vandaar alle schade onderweg.

De locatie is echter schitterend, we worden beloond met één van de prachtigste zichten waar we ooit overnacht hebben.

24°C Sunny

D15, Mazzola, Corsica, Frankrijk

18/09

Lac Du melo

Vandaag stond er een rondrit en een wandeling op het programma. Vermits men aanraadt om de weg naar de start van de wandeling vroeg aan te vatten hebben we gekozen om hier eerst mee te beginnen.

De wandeling start op het einde van een Gorges (kloof). De weg naar het einde is 14 km lang, 1 tot 1,5 auto breed en af en toe een uitwijkmogelijkheid. Geen 20 m rechtdoor en zoals altijd, niet afgemaakt. Een foute bocht en dag,...

Na een klein uurtje rijden vanuit het hotel zijn we omstreeks 10u30 eraan begonnen.

De eerste stage was 1 uurtje volgens de bordjes .

Blijkbaar Franse stijl want eigenlijk waren we pas boven na 2 uur.

Het wandelpad begon redelijk eenvoudig met Keien maar werd snel moeilijker en moeilijker . Stijl, hoge treden en zoeken waar je je voeten moest zetten. Spectaculair maar leuk. Moe en voldaan hebben we aan het meer(1ste stop) onze sandwich gegeten en dan de terugweg aangevat.

De volgende etage was normaal maar 45min maar met de Franse tijdsindeling weet je maar nooit.

De terugweg was zelfs voorzien van ladders en kettingen om de moeilijke delen te overbruggen.

Na meer dan 4u30 onderweg te zijn geweest, met een stop om te eten en op het einde om eentje te drinken klopt onze timing helemaal niet meer.

We stoppen nog een uurtje in Corte om dan weer de spectaculaire weg naar ons hotel aan te vatten.

Best een leuke dag geweest .

En de gastvrouw voorziet ons weer van een lekker gerecht.

Zeer lekker, wel redelijk duur wat betreft drinken (39euro voor een fles wijn en 8 euro voor water), betaalbaar voor het gerecht (22,5 euro)

Dessert 8 euro.

23°C Scattered Storms

Corte, Corsica, Frankrijk

19/09

Langere autorit.

Vandaag stond eigenlijk een lange wandeling in tavignano op het programma maar de korte ervaring heeft weeral geleerd om toch de timing aan te passen en de belangrijkste dingen eerst te doen.

De vallei van tavignano is een van de toppers op Corsica.

Dus een to do.

Na 36 km is er normaal een skistation en je hebt er zicht op de hoogste berg van Corsica.

De route is vergelijkbaar qua weg met deze van gisteren maar de kloof is spectaculairder.

Zeer afwisselend en... weer zeer smal en bochtig.

Als motard moet het hier kei plezant zijn (als je geen racer bij hebt natuurlijk).

De rit duurt meer dan 1,5 uur maar is de moeite, af en toe opzij gaan om een tegenligger te laten passeren, af en toe stilstaan om probleem voor je te laten oplossen. Niet iedereen is immers bedreven in achterruit rijden op een berg, smal te passeren,....

S middag gegeten in asco, een bergdorp met een prachtig zicht op de vallei.

Haut asco ligt dan nog een 45 min verder.

Het eindstation is in de winter een skistation (tje) in de zomer blijkbaar een rustpunt voor de wandelaars van de gr20. De bekendste wandeling (170km) van Corsica.

Na het vertrek vanuit corte doorgereden naar Saint florent.

Onze bestemming voor de volgende 3nachten.

Ditmaal geen hotel maar een appartement.

Vermits we al veel uit eten geweest zijn verkiest mia om zelf eten te maken.

Gelukkig is er een Spar in de buurt waar we de nodige zaken kunnen halen om de volgende dagen te ontbijten en te dineren.

De locatie is hier perfect voor.

28°C Scattered Storms

D147, Asco, Corsica, Frankrijk

20/09

Noorden van Corsica.

Vandaag staat een rondrit in het noorden op het programma.

Vooral een rit langs de kusten langs de historische wachtorens van de douane.

Bastia laten we voor wat het is en rijden direct meer noordwaarts.

De zichten op de kustlijn is hier inderdaad zeer mooi.

Rond de middag komen we aan een natuurreservaat waar de officiële wandeling ‘sentiers des douaniers’ start.

Een klein deeltje staat op het programma, ondermeer 7 km.

De weg ernaar toe is een stofferige zandweg met kuilen en bulten maar na 2km komen we aan een mooi strand met een leuk restaurantje.

We twijfelen over de wandeling want 2uur bij 30 graden is best zwaar.

Dus,... geen wandeling, even naar toilet en dan verder,...... neen hoor op Corsica is geen toilet voorzien in een natuurpark.

Wel 50 zitplaatsen in een bar/restaurant maar geen toilet!

In IJsland vond je Dixies op elke belangrijke plaats maar vond je geen papiertjes rond bezienswaardigheden

Wat is nu het beste en het properste?

Vandaag was weer een dag zonder een rechtstuk en kiezen we maar om de kustweg Laar ons appartement te nemen.

Geweldig mooi.

Onderweg even een telefoontje naar kantoor gedaan. Deze morgen heb ik immers bericht gekregen dat er een inspectie van het kantoor is. Dit gebeurt meestal 2x per jaar maar meestal is de kantoordirecteur dan niet met vakantie. Maar zoals gehoop/verwacht zijn er geen problemen opgedoken en bestaat de kans dat we de beste score gaan krijgen. Maar vermits dit uitzonderlijk is zal men een klein foutje waarschijnlijk aangrijpen om ons de 2de hoogst mogelijke score te geven. De scores gaan van 1 tot 7 dus als het een 2 wordt is het zeer goed/excellent.

Leuk dat inspanningen worden beloond.

Porticciolo, Cagnano, Corsica, Frankrijk

21/09

Rustdag

Sinds jaren hebben we vandaag eens een rustdag ingelast. Zon zee strand,...

We hebben om 10uur een boot gereserveerd naar een natuurreservaat met 2 turkoois blauwe stranden.

Om het nog een beetje sportief te houden gaan we wandelen tussen de 2 stranden.

Dit is een deel van de bekende wandeling sentiers des douaniers.

We starten met een zodiac naar het verste strand. Vandaar moeten we even zoeken naar de start van de wandeling.

Zoals al een paar keer gezegd hebben de Fransen nog wel wat te leren.

Na een leuke vaart en een idyllisch strand zijn we vertrokken voor een wandeling van een 1u15,

Gelukkig steeds langs de kust want vandaag was het weer code oranje om te wandelen.

Eigenlijk afgeraden wegens de warmte.

De afstand van 3,5 km is dus best te doen.

Na een dik uurtje kwamen we, raar maar waar, aan aan een bar/restaurant.

Vermits het rond 12ven was konden we beter ook maar eens iets eten, ...

Sorry maar helaas geen plaats tot na 14u.

Tirez votre plan, geen eten deze middag dus. Oreo koekjes zullen het worden deze middag.

Toch maar een cola gedronken om een beetje suikers op te doen.

De rest van de namiddag doorgebracht aan het strand.

Bij ons weten hebben we nog nooit zulk blauw water gehad. Misschien ooit in de Dominicaanse republiek maar dat is ondertussen ook al 20jaar geleden.

Om15u30 gaat onze boot terug en nadien nog even rusten aan het zwembad, na een chipjes en een aperitiefje. Andere dag dag gewoonlijk, maar ook wel eens leuk.

20246, Santo-Pietro-di-Tenda, Corsica, Frankrijk

22/09

Terug langs de westkust.

Vandaag staat er na 3 dagen saint Florent een rit op naar Porto. Een dorp aan de westkant van Corsica.

Volgens de gps maar een 180 km maar ondertussen weten we dat dit toch een tijdje rijden is.

De eerste stip is bij Ile rosse. Een mooie stad maar eerlijkshalve hadden we dit verward met calvi. We dachten immers al daar te zijn.

Gelukkig was in tegenstelling tot de meeste andere dorpen hier wel een betaalparking. De kleine steegjes waren vooral voorzien voor toeristen. Winkeltjes a volonté.

Een paar honderd meter buiten het dorp lag een van de 16 uitkijktorens.

We zijn dus maar gestart met een kleine wandeling er naartoe.

Wat hier aan de westkust opvalt is de veel grotere golven en veel meer wind. Het is hier een heel ander Corsica.

Vanuit hier zijn we dan via een bergpas naar calvi gereden en onderweg getrakteerd met vergezichten op de mooie dorpjes en in de verte op de azuurblauwe kust.

Calvi hebben we maar heel kort bezocht, de parking liet immers maar 1,5u parkeren toe. Langer was direct 17euro ipv 3 euro voor 1,5u.

Nadien zijn we dan verdergereden naar Porto, en ja hoor het blijven bochten.

Nadien in porto een beetje terug in de tijd gegaan. Wel een net hotel maar precies een oud schoolgebouw.

31°C Mostly Sunny

Esplanade du Premier Bataillon de Choc, Calvi, Corsica, Frankrijk

23/09

Vandaag staat de bekendste kuststrook van Portugal op het programma. De Calenques van Piana. Het is eigenlijk een Franse naam voor inham, of fjorden in Noorwegen of creek in de Engelstalige landen.

Vermits de weg toegelaten is tot 12 meter kan je hier zelfs bussen tegenkomen en dat is altijd een soep.

Meestal is de weg maar 1,5 auto smal.

Dus als je er een tegenkomt is het altijd puzzelen en maneuvreren . Als er dan niet teveel auto’s achter je rijden kan je meestal wel weg. Één keer toch bijna 10min bezig geweest om een bus te laten passeren. De bussen stoppen zelfs af en toe om een lading toeristen te droppen die ze dan 300 m verder opnieuw oppikken. .

Gelukkig is dit een deel van het plezier en de zichten maken alles goed.

Af en toe verlaat de weg de kust en kan je er zelfs enkele wandelingen doen. Ook hier is het in Corsica zwaar. Vlak bestaat hier niet. Een korte wandeling van een 30m geeft hier al een heel hoogteverschil . Peter heeft deze toch gedaan maar het was best pittig. Mia was minder voorzien qua kledij dus heeft zij halverwege afgehaakt. Kleedjes en klauteren gaan niet goed samen.

Rond de middag zijn we dan gestopt aan het enige zandstrand in de buurt. Even genieten van zon en strand. Na een uurtje of 2 bakken en braden gingen we iets zoeken om te eten.

Viel dat tegen. Bijna 50 euro voor een gerecht.

Zou dat de reden geweest zijn dat er al 2 helicopters geland waren?

Dus toch maar gekozen om terug te rijden en in Piana zelf een snack te eten.

De route terug is langs dezelfde weg en dus terug het avontuur.

Mia was blij dat ik de chauffeur was.

In porto gingen we nog snel een reservatie maken voor een boottocht morgen.

Na wat wikken en wegen gekozen voor een tocht morgen om 9u30. Eerst ontbijten en dan weg.

De juffrouw zei echter dat dat niet ging.

Alleen vandaag nog, nu, of nooit. Maandag en dinsdag wordt meer wind verwacht en vaart er geen enkele boot.

Even naar elkaar gekeken en Oke. Doen we.

We kozen voor de lange snelle tocht. Bijna 3 uur.

De boot. Een zodiac was voorzien van 600pk voor 8 passagiers.

Rustig de haven uit en dan full speed richting de calenques. Gps gaf 60km per uur aan op de golven.

Een 10tal min later waren we aan de calenques en met de avondzon was dicht echt mooi. Boven is ook mooi, maar vang het water zeker ook.

Na nog enkele stops staken we de golf over naar het natuurreservaat scandola. Nog wildere zee maar even snel. Af en toe dus getrakteerd op een warme douche.

Het is precies een rollercoaster in eurodisney.

Het reservaat is enkel te bekijken langs de kust. Je mag er niet zwemmen, vissen, jagen of wandelen.

Ook hier enkele stops gedaan en nadien nog even halt gehouden voor een drink pauze in een haven die alleen te bezoeken is per boot of na 14km wandelen.

Ondertussen was het al na 19u en ging het laatste deel van hier naar Porto nog wat sneller. Ik schat rond de 80km/u op de golven.

Best leuk maar wel vermoeiend. Om je te zetten en de schokken wat op te vangen .

Fun

En cultuur gaan hier echt samen.

S avonds gekozen voor een eenvoudig restaurant (slechte punten op tripadvisor maar dan vooral qua aankleding ) en het was er lekker. Dus dat gaan we zeker bij tripadvisor beoordelen.

Morgen gaan we nog kijken wat we gaan doen. De tocht hebben we immers al gehad

26°C Mostly Sunny

Les Calanques de Piana, Piana, Corsica, Frankrijk

24/09

Spelunga

Vandaag een kalme dag, hetgeen dat vandaag gepland stond hebben we gisteren al,”moeten doen”.

Aan de golven te zien is het inderdaad iets woeliger dan gisteren.

Vanaf rijden we een ronde door de kloof van spelunga.

In de boekjes staat een vergelijking met de rode en witte rotsen in de usa.

Oké ze hebben er iets van weg maar de echte zijn toch beter.

De kloof op zich is echt wel mooi, maar de hoogte zorgt ervoor dat dat er steeds veel bomen in de weg staan.

Het eerste deel is vooral de rode steen, het 2de deel wit met zeer, zeer grote dennenbomen.

Vanuit de 2de col rijden we zuidwaarts richting zee, hier gaan we nog even genieten van een zandstrand want dat kan in porto niet.

Het strand ging wel, de zee iets minder. De was hier inderdaad wild en een sterke onderstroom.

Pootje baden leek genoeg.

De late namiddag genieten we nog even van ons zwembad.

Zwembad is het echt, staan kan je er niet in.

Morgen rijden we richting ajaccio, de vakantie zit er dan bijna op.

Hier hebben we een kamer met directe toegang tot de zee. Ben eens benieuwd.

28°C Partly Cloudy

Porto, Ota, Corsica, Frankrijk

25/09

Vandaag richting ajaccio.

De laatste dagen van de vakantie zijn zeer rustig. Enerzijds omdat we al veel gezien hebben, anderzijds omdat sommige dingen zoals wandelen hier toch zwaar uitvallen.

Vandaag staan er maar 100 km op het programma waarvan we al een heel deel al eens gereden hebben. Het voordeel is wel dat het een gele michelinweg is zodat hij breder is , en vlotter rijdt. Het aantal bochtjes blijft wel indrukwekkend.

Rond de middag komen we aan in ajaccio. Een echte cruise schip haven en dat zie je aan alles.

Winkeltjes, souveniertjes, en tientallen manieren om uitstapjes te doen, per bus, boot, treintje, velo,... alles om de schippers te plezieren.

Nadeel is wel dat de restaurantjes profiteren. Kleine porties, iets duurder, en ze moeten niet vriendelijk zijn. Morgen is er toch weer een reuze cruiseschip dat de haven aandoet.

De stad van Napoleon is wel mooi. Gekleurde huizen die luxe uitstralen.

Onze laatste slaapplaats voor deze vakantie is wel een mooie. Je ziet de zee vanuit je bed.

Ook is er een restaurant waardoor we niet meer weg moeten.

Morgen uitchecken tegen 11u, auto poetsen, eten en een half uurtje rijden naar de luchthaven. Vlucht is omstreeks 15u.