2008 Frankrijk Champagne

2008 Champagnestreek

Deel 2 : De Rivierenroute

Na een deel te rijden van de WERCHTER - DOUR route hebben wij nadien een deel van de RIVIERENROUTE gereden. Deze route gaat dus op zoek naar de bron van de SCHELDE. Eens de grens over krijgen de dorpen steeds vaker de naam mee van de rivier. Een omweg langs het de kasseien van Parijs Roubaix rijden wij het economische verleden in. Wanneer we langs de kleinste wegen van Frankrijk stilaan in de buurt komen van de Scheldebron zien we geen enige commerciële acitiviteit. Voor de fransen is dit dus blijkbaar niet belangrijk.

Het monument dat bij de bron staat is zelfs door de stad Antwerpen geschonken. St-Quentin is een aangenaam stadje, maar een voor ons een simpel doorrijstadje. Vanaf hier rijden wij door naar onze Chambre-d'hôtes. Velden en nog eens velden is het enige wat je hier ziet. Nu weet je waarom er in Europa voedseloverschot is. Stukken van 5-10 km zonder splitsing is geen uitzondering. Rijden is hier 10x leuker dan bij ons.


De Champagneroute. Onze route is een combinatie van de 3 officiële "route du champagne"s. Met de moto kan je toch niet overal stoppen om te proeven. Een route van +/- 250 km is dan vlot te doen. Genietend van de prachtige sfeer en uitzichten zijn we tegen de middag aangekomen in EPERNAY. Na eerst gegeten te hebben op een terrasje hebben wij nadien de kelders van MOET & CHANDON bezorgt, één kelder moesten wij toch gezien hebben. Kilometers gangen en miljoenen flessen liggen hier klaar. Na de uiteenzetting en rondleiding weten wij nu wel waarom deze flessen dan toch zo duur zijn. Onderweg nog verder genoten van terrasjes en de route opzich. 's avonds bij de gastheren geproefd van hun eigen keuken.

  • Aperitief
  • Voorgerecht
  • Tussengerecht
  • Hoofdgerecht
  • Kaas
  • Dessert

+ 1 fles wijn voor ons 2 en dat allemaal voor 27 euro per persoon is zeker goed te noemen. Na het avondmaal nog een jacuzzi, sauna met champagne meegepikt en dan slapen en morgen weer richting Mol.

 

Terugrit

Hier gaan we eerst nog een deel van de Champagneroute meepikken en vanaf Charleville gaan we de Maas volgen, deel 2 van de rivierenroute. Steeds naast de Maas rijdend kruisen wij regelmatig de Maas, vooralleer de Ardense bossen in te duiken. De kronkelweg naar REVIN is een klassieker voor de motorijder. Een vlot tempo aanhouden is hier quasie normaal. In tegenstelling tot in Frankrijk is het belgische deel veel dynamischer. Scherpe bochten, niveauverschillen zorgen voor anders rijden. Eens Revin voorbij is het gedaan met bochtjes pikken en genieten wij van de laatste fun. Vanaf Dinant over Namen, Jodoigne is er nog weinig lol aan. 50 en 70 km/u is dan nog het maximum dat je nog mag rijden.



1150 km op 3 dagen is goed te doen. Spijtig van de laatste 150 km in België, die oersaai zijn, maar het grootste deel van de route is echt genieten. Geen kruispunt elke 250 meter, mooie vlotte brede wegen maken motorijden heel plezant.